Wednesday, 11 August 2021

Balik Kampung

Assalamualaikum

Alhamdulillah.
Jumpa lagi Rakan rakan Blogger,
Sahabat sahabat pengunjung setia Lipislady


Hari ini Kak Mah rasa seronok sangat bila teringat semula aktiviti Kak Mah, tiga hari lepas, Jumaat, Sabtu dan Ahad. Tengok gambar kat atas pun dah tau kan apa aktiviti Kak Mah. He he he, yerlah, aktiviti balik kampung. Seronoknya, Kak Mah berkesempatan balik ke kampung abang Kak Mah bertiga dengan kakak dan abang Ipar Kak Mah. Kampungnya dekat aja, cuma kesempatan nak balik aja yang tiada.


Rumah ini boleh dikatakan rumah yg kurang diuruskan sebab Abang Kak Mah tinggal di Kuala Lumpur. Dulu dia balik juga sebulan sekali, tapi keadaan sekarang ni tidak mengizinkan dia balik. Kami balik ni pun dengan misi pembersihan dan menjaga mana yang patut. Alhamdulillah seronoknya buat kerja begini,  Tengoklah tu, rumput tumbuh dah panjang.


Inilah rupa rumput kemunchuk. Rumpit ini memang tidak di sukai oleh orang, hehe, apa tidaknya.


Tengok ni apa jadi, adoi, penuh dia melekat.


Inilah tugas pertama abang ipar kak Mah. Memesen rumput, haaa. Kannn seronok buat kerja gini. Sekali sekala.



Ini pulak kerja Kak Mah dan akak Kak Mah, excercise ni, Memang seronok sangat.


Lebih seronok lagi sambil-sambil kerja dapat rezki. Rezki keledek yang ditanam secara rambang beberapa bulan lalu, berisi dah.


Lama dah tak bakar sampah di halaman rumah. Rumah Kak Mah mana ada halaman, jangan kata nak bakar sampah,nak bakar ikan pun tak boleh. Rumah flatlah katakan. Kat sini semua boleh buat, bakar kambing pun boleh, hahaha.


Alhamdulillah, sambil buat kerja, kami dihujani rezeki juga. Gambar kat atas ini bukan buah cempadak dan bukan juga buah nangka yer. Tapi orang Pahang panggil ini buah Bangkung. Buah ini orang makan bijinya sahaja. Isinya di buang kerana dia tak akan masak lembut macam nangka atau cempadak. Isinya tetap keras, sebab itu tidak boleh dimakan. Buah bangkung ni satu dalam seribu sebab dari penelitian Kak Mah pokok Bangkung ini dah pupus dan tidak ditemui lagi dimana-mana kecuali dikampung abang Kak Mah ini.

Tengok ni sama je buah nya dengan cempedak, tapi biji dia lebih besar dari biji cempedak dan biji nangka, dan rasa dia memang lain dari rasa biji nangka dan cempedak, biji bangkong ni lebih lemak dan gebu dari biji cempedak dan namgka.



Ini dia biji bangkong yang dah siap di rebus. Kalau makan dengan kelapa yang di gaul dengan garam atai gula ni mesti sedap sangat. Selain di rebus biji bangkong ini boleh juga di buat pengat dan boleh juga di buat masak gulai lemak kuning atau kari di campur dengan daging ayam.



Durian ni pun rezki yang dihantar oleh saudara yang tahu kami ada di kampung pada hari itu, Alhamdulillah.



Abang ni pun mencangkul cari ubi keledek, banyak jugalah dapatnya aritu.


Oppssss, inilah yang buat Kak Mah terkejut sangat aritu, rasa nak lari tak cukup tanah.  Rupanya saja diletakkan disitu kerana nak menakutkan bebudak ekor panjang tu yang selalun datang mencari makanan.



Ini pun tak sempat lagi nak gali ubinya cuma sempat ambil pucuknya aja untuk buat ulam, makan dengan sambal machang. Alhamdulillah sedap.


Inilah rupanya batang lambuk, kalau buat gulai lemak kuning dengan sardin, alangkah sedapnya.


Daun kari pun ada rupanya, emmm rezkilah semua ni.


Emm cili padi pun banyak, kutiplah bawak balik, hehehe..rezki lagi.

Alhamdulillah inilah yang membuatkan Kak Mah gembira sangat sampai hari ini.  In Shaa Allah Jumaat ni kami akan balik kampung lagi untuk menyambung kerja yang belum siap tu. Munkin dalam dua minggu lagi siaplah,. 

Hingga jumpa lagi di aktiviti akan datang, Sallam sejahtera semua.

Wassalam.










 

2 comments:

  1. seronoknya kak kalau dana pun bahagia, ralit nak kutip semua benda...
    ubi keledek tu helok... ubi kayu tu kalau dapat cabut kak bestnya...
    bestla kalau dapat balik kg semua boleh dibawak balik hasilnya...

    aahla kak sebijik mcm buah cempedak la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Dana, walaupun penat, tapi tak terasa langsung, sebab gembira sangat, cuma ringan rasa badan, Allah Hu,

      Delete