Thursday, 27 May 2021

Sambal Mangga


Assalamualaikum
Rakan Blogger, pengunjung setia Kak Mah.
Selamat Malam


Exited pulak Kak Mah malam ni, nak share gambar sambal mangga
yang Kak Mah buat untuk makan tengahari tadi.
 


Mudah je bahannya,
1. Cili Thailand yg besar tu Kak Mah guna 4 ulas aja
tu pun dah pedas sangat.
2. Ikan bilis setengah cawan, dah buang perut, kepala dan tulangnya,
Basuh bersih dan rendam dengan airpanas.
3. Mangga masak ke atau mengkal boleh belaka, cincang, secawan cukuplah
4, Garam satu sudu teh, gula satu sudu teh



Caranya pula.

1, Tumbuk cili dengan garam sampai lumat.
2, Masukkan ikan bilis ya dah dituskan airnya, tumbuk lumat juga
3. Masukkan mangga dan gula, tumbuk dan gaul
gaul ajalah.
4. Bila dah rata bolehlah dimasukkan kedalam mangkuk.


Emm, siap dah
Boleh lah makan dengan nasi.
Kepada sahabat yang ingin mencuba, bolehlah,
Sedap ni.

Ok semua
Hingga jumpa lagi
Wassallam




 

Tuesday, 25 May 2021

Rezki, Gulai Lemak Ayam Kampung, Sedap Dan Lembut

 Assalamualaikum,

Alhamdulillah petang ini dapat lagi kita bertemu. Apa khabar semua rakan Blogger Kak Mah, dan pengunjung-pengunjung setia Blog Kak Mah ini. Semuga semuanya sihat dan dijauhkan dari segala kesulitan dan jangkitan wabak yang sedang melanda negara Malaysia kita yang tercinta ini. 

Petang ini Alhamdulillah Kak Mah nak kongsi lauk yang kak Mah dah buat beberapa hari yang lepas. Hehe, gulai lemak kuning Ayam kampung, yang di jual oleh kawan Kak Mah, selepas Hari Raya Lepas. Alhandulillah, Kak Mah memang teringin sangat nak makan Ayam Kampung ini.

 

Inilah gambar yang dapat Kak Mah ambil sebelum memakannya, Alhamdulillah. Sedap.


Ini je bahan-bahan yang diperlukan

1 ekor ayam kampung
1setengah liter santan
3 batang serai
10 ulas cili padi
1 inci kunyit hidup
4 ulas bawang kecil
Setengah inci halia
1 ulas bawang putih
sedikit lengkuas
3 batang serai
2 keping asam gelugur


Mudah je nak buatnya,

Tumbuk semua bahan, kunyit, cili padi, bawang merah, bawang putih, lengkuas dan halia. Serai tu titik aja hingga pecah-pecah. Kmudian masukkan lah ayam kedalam periuk dan kesemua bahan yang ditumbuk tadi. Masukkan juga santan dan asam gelugur tadi. Masaklah hingga masak dan empuk



Ok masak dah.

Semuga jumpa lagi
Wassalam,.



Monday, 3 May 2021

Kak Mah Nak Berkebun Juga

Assalamualaikum

Semua sahabat blogger Kak Mah serta pengunjung setia Blog Kak Mah, Alhamdulillah kita berjumpa lagi pagi ini.

Hari ini Kak Mah ada kelapangan sikit, balik dari rumah anak tadi Kak Mah belek-belek sikit sayur-sayur Kak Mah yang Kak Mah tanam di hadapan rumah.

Cuma nak bagi tau ajaKak Mah duduk flat tingkat 2, tapi tidak bermakna Kak Mah tak boleh berkebun. Hehehe. Janji ada keinganan, kan.

Jom kita tengok apa sayor apa yang ada di hadapan rumah Kak Mah yang atas kayangan ni.


Ni pokok asing-asing, Kak Mah dah tanam hampir sebulan, In Shaa Allah sebulan lagi bolehlah petik untuk masak. Masak lemak putih dengan keledek sedap ni. Masak tumis dengan kelapa parut juga sedap. Apa-apa pun tunggu dia rimbun sikit yer.


Ini bunga ati-ati, dalam sayur ada bunga, hehe. Kak Mah suka sangat tengok dain ati-ati yang berwarna warni ni. sebab itulah Kak Mah tanam.


Ini pula bayam Brazil. KakMah suka makan bayam brazil ni. Juga buat masak lemak putih dengan keledek. Buat ulam pun sedap cicah dengan sambal limau kasturi.


Bunga Daun ni Kak Mah tak tau nama apa, tapi rimbun betil duduk atas tembok depan rumah Kak Mah ni. Bimbang juga jiran rasa terhalang bila nak lalu. Tapi sayang nak potong. Sebab cantik sangat.


Daun bawang ni panjang betil. Dah satu kaki lebih dah ukurannya. Lepas lah kalau nak buat sup, tak payah dah beli daun bawang.


Kalau ada daun bawang, mesti kena ada daun sup kan. Haaa, Alhamdulillah, daun suppun tumbuh segar juga, nak masak takpayah dah nak beli. lagi pun Kak Mah duduk jauh dengan pasar, malas nak pergi pasar.


Beginilah pemandangan depan rumah Kak Mah, Alhamdulillah ada lagi ruang untuk jiran-jiran nak lalu. hehe hutan dah depan rumah Kak Mah ni.


Tak seronok juga kan kalau hijau aja, nak juga ada warna merah sikit. Inilah bunga inai pancur atau keembong Kak Mah, baru je berbunga sebenar nya tu. Tinggi bukan main pokoknya. Kalau kak Mah berdiri, dia lebih tinggi dari Kak Mah. Betul-betul duduk depan pinti Kak Mah ni.


Batang keladi pun ada sebab sekali sekala nak juga rasanya makan masak gulai masam tempoyak batang keladi. Alhamdulillah boleh dah tu kalau nak makan. Dua batang cukuplah, makan sorang lah katakan. Heheh.


Keledek ni pun tak nak turun kebawah. Dia nak berjunjung, nak naik keatas juga. Mintak-mintak dia berisi banyak, boleh rebus nanti dan masak lemak dengan pucuk asing-asing dan bayam brazil tu.


Lada besar pun dah berbuah ni, sedap buat ulam ni, cicah dengan tempoyak manis. Nampak gaya lebat juga berbunganya tu. Semuga semua bunganya lekat menjadi buah. Boleh buat cili sos...


Nenas pun adalah dua pokok.  Harap-hara dia berbuah cantik. In Shaa Allah.



Peria pun dah mula nak membelit. Kat atas dah ada disediakan para-para dia. Semuga dia berbuah lebat juga.


Ni daun pudina, kalau nak buat teh pudina tak payah beli dah,petik ajalah kat sini. Alhamdulillah.



Ni favorate Kak Mah, Daun sawi. Kalau nak buat mi atau mehoon goreng tak payah beli sawi dah,petik aja kat depan rumah. Nak buat sup barli pun nak guna dau sawi.



Nak buat ulam pucuk ubi pun, dah boleh dah. Ni Kak Mah dah petik dah sekali untuk buat ulam puck ubi. Memang ubi ini ditanam untuk pucuknya saja bukan untk ubinya. Tapi kalau dia berisi dan boleh dimakan, Alhamdulillah



Ulam raja pun dah besar. Sikit masa lagi bolehlah makan nasi berulamkan ulam raja.

Alhamdulillah begitulah sedikit sebanyak perkongsian Kak Mah mengenai kebun pasu Kak Mah. Alhamdulillah, takpayahlah Kak Mah pergi pasar lagi untuk dapatkan sayur. Semuga sayur Kak Mah terus subur dan berbuah lebat. Aamiin.

Semga kita jumpa lagi dilain masa.

Waasalam

 

Saturday, 24 April 2021

Gulai Lemak Batang Lambuk Rampai Ikan Sardin

Assalamualaikum,

Semua rakan-rakan Blogger, pengunjung setia Blog Kak Mah. Selamat Berpuasa, semuga ibadah kita diterima Allah. Hari ini diam tak diam dua belas hari kita berpuasa yer. Alhamdulillah.

Alhamdulillah, hari ini Kak Mah nak share masakan yang Kak Mah masak untuk berbuka puasa beberapa hari yang lalu. Masakan simple aja, tapi sedap.


Iya, inilah dia gulai yang Kak Mah nak kongsi dengan sahabat-sahabat semua. Gulai Lemak Batang Lambuk.Kepada sahabat yang tak kenal batang lambuk, batang lambuk ni sama je macam batang keladi. Tapi batang lambuk ni tidak gatal langsung dan boleh di makan mentah, atau buat ulam.

Tapi kalau tak jumpa batang lambuk, boleh juga di gunakan batang keladi yang orang buat gulai masam tempoyak tu. Keladi pinang, gitulah namanya.



Ini dia batang lambk yang dah Kak Mah buang kulit nya dan potong menyerong. Sebatang aja ni.


Sediakan garam dua sudu makan, untuk meramas batang lambuk ini. Kalau batang keladi cara ini boleh menghilangkan gatalnya batang keladi itu.


Ramas dengan garam tadi seperti ini, sehingga keluar airnya. Lepas tu boleh basuh bersih-bersih.


Ini Bahan yang perlu di tumbuk, dua ulas bawang merah kecil, satu inci kunyit dan sepuluh ulas cili padi. Kalau suka pedas boleh tambah cili. Kak Mah tak makan pedas.


Kalau suka boleh tambah satu kuntum bunga kantan dan daun kesom.


Ok, bila dah siap tumbuk bahan-bahan tadi bolehlah masukkan santan secukupnya dan masukkan bahan yang ditumbuk tadi dan batang lambuk tadi dan masak hingga mendidih baru masukkan ikan sardin.
Masukan juga bunga kantan dan daun kesom dan jangan lupa masukkan garam juga secukupnya. Dan masaklah hingga betul-betul masak.


Alhamdulillah, dah masak lah ni, Gulai Lemak Batang Lambuk rampai dengan Ikan Sardin.
Selamat mencuba kalau teringin.

Hingga Kita jumpa Lagi.

Wassalam.

 

Thursday, 15 April 2021

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak.

 

Assalamualaikum,
Semua rakan-rakan Blogger, rakan rakan yang sudi melawat blo Kak Mah ini,semuga hari ini lebih baik dari semalam. Alhamdulillah Kak Mah keudara lagi hari ini.


Alhamdulillah, hari ini Khamis 15 April 2021. Bersamaan 3 Ramadhan.Hari ini dah 3 hari kita berpuasa yer. Tak sedar aja masa berlalu terlalupantas. Sebelum Ramadhan haritu sempat juga Kak Mah menziarahseorang berdua Ibu Tunggal yang sakit sambil menyampaikan sedikit sumbangan yang di berikan oleh anaknda Kak Mah. Alhamdulillah, munkin dapat meringan sedikit beban mereka.


NI sahabat Kak Mah yang bertanggung jawab memperkenalkan kepada Kak Mah siapa yang sepatutnya Kak Mah ziarah. Alhamdulillah Kak Mah gembira sangat dapat bertemu mereka yang sebenarnya adalah Ahli Pertubuhan Ibu Tunggal yang Kak Mah kendalikan.


Tak ketinggalan juga Kak Mah dapat melawat sepupu Kak Mah yang sudah empat bulan terlantar akibat kemalangan yang dihadapinya. Alhamdulillah nampak ceria dah sikit sepupu Kak Mah ni walaupun masih belum dapat berjalan akibat keretakan pada tulang belakangnya. Makan pun belum begitu berselera. Akak Mah berdia semuga sepupu Kak Mah ini cepat sembuh dan pulih seperti sediakala dari sakitnya ini. Supaya beliau dapat menjalankan semula tanggungjawab beliau sebagai seorang suami dan ayah kepada 4 orang anak-anak nya.


Dihari yang sama juga Kak Mah pergi menziarah warga emas ahli persatuan  Kak Mah yang dah berusia 84 tahun.Alhamdulillah dia keluhatan sihat lagi walaupun dah berusia hampir satu abad. Apa rahsianya yer, nak juga Kak Mah tahu rahsia kesihatannya. Walaupun dah berusia 84 tahun, ahli Pertubuhan Ibu Tunggal Kak Mah ini masih cergas lagi dan masih boleh berkebun lagi.


Bulan Januari dulu seluruh kawasan Kak Mah ni dilanda banjir besar. Sahabat dan ahli persatuan Kak Mah ini belum ada sesiapa yang menziarahinya atau menyumbangkan sedikit bantuan banjir, terlepas pandang kut sebab duduk terlalu jauh dipendalaman. Alhamdulillah Kak Mah berjaya juga menziarahinya untuk menyampaikan sumbangan sebagai tanda ingatan kepadanya. Alhamdulillah.


Dan sebelum berpuasa juga Kak Mah di undang untuk menghadiri sedikit majlis penyampaian sumbangan juga untuk Ibu-ibu Tunggal dan asnaf-asnaf yang di kelolakan oleh YB Dato' Mustafa Long, ADUN Padang Tengku. Sumbangan di sedekahkan oleh Pertubuhan Angkatan Muhibah Bersatu Malaysia. Alhamdulillah, ramai juga yag di undang.

Akhir kata, selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua rakan-rakan blogger dan pengunjung setia
Blog Lipislady ini.

Semuga berjumpa lagi

Waasallam.


Friday, 2 April 2021

Kek Pisang Simple


Assalamualaikum

Alhamdulillah jumpa lagi kita di arena blogging ini
Munkin ada yang dah tak ingat Kak Mah.
Maklumkal kan, Kak Mah ni selalu sangat,
Sekejap ada, lama tak ada, hehe.
Maafkan Kak Mah yer kawan-kawan.


Alhamdulillah Kak Mah buat Kkek Pisang. Sedapnya.
Rasa teringin nak share dengan kawan-kawan pulak
Kat bawah Kak Mah ada bagi Resipi yer.
Boleh cuba kalau sudi.


Tengoklah bahan-bahannya tu. Itu saja, simple aja.


Dah masak, Alhamdulillah sedapnya. Juicy dan soft.

Resipinya yer kawan-kawan.

1. 8 biji pisang emas yang sederhana besar
2. Setengah cawan minyak masak. Minyak sawit je.
3. 1 sudu teh soda bicarbonate
4. 3 biji telor A ( Basuh dan bersihkan
5.. 3/4 cawan gula ( Kurang manis)
6. 1 sudu teh esen vanilla
7. 1 1/2 cawan tepung gandum (Ayak)

Cara-Caranya. Panaskan oven dulu 175 celcius, lumur loyang dengan majrin.

1. Kupas pisang dan potong kecil.
2. Masukkan pisang dalam blender, minyak masak dan soda bicarbonate, blend dan ketepikan.
3. Pukul Telor dan gula sampai sebati dan gebu.
4. Masukkan esen vanilla dan pisang yang dah di blend tadi.
5. Tuang adunan dalam mangkuk lain, masukkan tepung yang dah di ayak
     sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan sebati.
6. Tuang dalan acuan yang dah dilumur dengan majrin.
7. Bakar dalam oven 175 celcius selama 40 minit.
8. Bila masak disejukkan baru dikeluarkan dari loyang dan potong.
9. Sedia untuk dimakan.


Selamat mencuba.
Jumpa Lagi
Wassalam.








 

Thursday, 21 January 2021

Selamat Tahun 2021

 Assalamualaikum
Sahabat Blogger yang dikasihi sekelian
Sahabat pengunjung tetap Blog Lipislady.

Terima kasih semuanya
walaupun Kak Mah tak berkesempatan update blog ni,
tapi masih ada juga yang berkunjung kesini.
Alhamdulillah, terima kasih semuanya.

Hari ini Kak Mah cuma nak ucap
Selamat berada dalam tahun 2021 pula.
Semuga semuanya dalam perlindungan Allah,
Dalam rahmat Allah,
berjaya dan terus berjaya,
dimurahkan rezki
disihatkan badan.

Aamiin

Semuga jumpa lagi
Wassalam