Monday, 30 November 2009

Lemang Nih Makin Lama Makin Sedak


Assalamualaikum.

Tak soh kala keh tak menceritakan pasal lemang sempena ari raya aji nih. memang lemang nih semakin lama dan semakin sikit tinggalnya dalam kukus semakin sedak rasanya walaupun dicicah dengan kuoh mee kari semalam. BASI??...mana ada, melok lagi weh, taknye basilah, keh kukus tiap pagi. Kala rasa nok makan jee keh kukus semula bio dia lembut dan rasa macam lemang baru masok. 

Sekian, Wassalam

Sunday, 29 November 2009

Mamai Sikit Aje


Assalamualaikum.

Yasss...mat menda ke pulok marunye keh pagi nih, nok kata tak minum lagi, pagi tak pagi lagi pukul nam tadi dah minun, nok kata belom mandi lagi, sebelom subuh keh dah mandi. Tah lah weh, tadi masa keh nok ke paso beli ayam, keh lalu dekat trapik light, keh dalam keadaan tak laju sangatlah, tapi dek kerana kat depan keh tak ada kereta keh tak perlu memberek masa nok sampai ke trapik light. Sampai bete2 kat lain putih tuh keh nampok banyok kereta lalu ke kiri dan ke kanan, keh berentilah kete keh,tapi bila keh nampok klear je kete kiri kanan dah tak ada keh pun zommm.....hala ke paso Bunge Cenkih. mat nye keh tengok orang pandang ke keh semacam aja, ada yang macam tekejut, ada macam senyom2, keh pun pandang cermin tengok belakang. Laaah...lampu MEROH rupanya.....
Hala balik tadi, chu tengok kat depan kete keh tu, nasib baik ada kete lain, menkala tok harus keh melango lampu meroh sekali lagi....hehehe....banyok makan lemang agoknye...kepala pening sikit.

Sekian, Wassalam.

Saturday, 28 November 2009

Mee Mok Bek


Assalamualaikum.

Ha...ini dia masakan yang kala mok keh tengok dia mesti kata, Mihon Mok Bek, pasal apa dia kata mihon mok bek padahal sama aja dengan mihon yang pernoh kite tengok dimana2. Itulah petang tadi keh terdesak sangat ada tamu nok datang, barang makan tak ada langsong dah dirumoh, yang adanye cuma mihon 2 kampit, telo 3 butir, bawang mesen dengan cili mesen sikit, sayo sikit. Nok pegi paso dah tutup, so keh masok ajalah apa yang ada. maka jadilah mihon mok bek ini. Walaupon mok bek tapi rasanya sedap..Abih 2 kampit mihon deme makan, Alhamdulillah cukup.

Nota : Mok Bek merujuk kepada masakan yang tak mengikut resipi yang sebeno, atau alatannya tak cukup. Contoh, gulai lemok yang tak cukup santan atau tak lemok, cair, tak pedas, tak cukup garam, itu dipanggil gulai Mok Bek.

Sekian Wassalam.

Thursday, 26 November 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA


Assalamualaikum.

BUAT SEMUA RODONG2 YANG DIKASIHI.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA, 

SEMUGA PENGORBANAN KITA DIBERKATI ALLAH

AMIN.


Wednesday, 25 November 2009

Air Tenang Jangan Sangka Tak Ada Buaya.


Assalamualaikum.

Kat sinilah peristiwa tragis pernah berlaku semasa pelancaran Karnival Lipis kali pertama, tahun keh dah lupa. Masa tu keh diantara orang yang terlibat menjayakan karnival bahagian pertandingan di Sungai Jelai, pertandingan menyelam. Semasa pertandinga peserta hanya dibenarkan berpaut pada sebatang kayu yang di cacak dalam sungai. Air masa tu tak dalam
sangat. Tapi dah nok jadi geruh dia, seorang peserta nama Allahyarham Johari lemas sebab terlampau lama menyelam...Walau bagaimana pun dia dihadiahkan juga sebagai Johan Pertandingan Menyelam.

Sekian, Wassalam.

Saturday, 21 November 2009

Sarapan Pagi

Assalamualaikum.

Pagi tadi keh sarapan dengan pankek atau pon lempeng yang di perbuat daripada sagu rumbia, ori punya dari Sarawak, pehh..rasa macam berada di sarawak tahun 80an plak.

Inilah dia rupa Pankek sagu


Buleh dimakan dengan ikan sardin yang telah dilenyek pas tu digoreng dengan bawang, bawang putih, cili dan asam limau, macam buat inti sandwich. Best weh lemok2 manis.



Dan buleh juge dicicoh dengan gula Apong atau gula yang diperbuat dari pokok Nipah, ala2 gula kabonglah gitu tapi gula nih cair, memang tak reti nok beku macam gula kabong, tapi rasanya lebih kau dari gula kabong. Kala buat bubur tak payoh letok gula putih lagi sebab dia manis terlampau.


Akhir sekali ni hah pembasuh mulut, sagu yang dah masok, kala silap pandang macam gam tepong ubi kayu, tapi rasanye weh huh, kala rasa sekali ketagih. Sagu nih makan dengan gula Apong juga.


Kala ada sapa2 nok rasa datang ke Lepih

Sekian Wassalam

Friday, 20 November 2009

Detik-Detik Pengorbanan


Assalamualaikum.

Sempena Bulan Hijrah Yang Mulia dan penuh Pengorbanan ini,

Tiada kata yang dapat keh lafazkan, cumalah gambar pengganti bahasa yang akan menceritakan tentang pengorbanan seekor binatang terhadap Tuannya demi menyempurnakan dan memantapkan Ibadah Tuannya. Semuga pengornanan ini di Terima Allah SWT.











Sekuan Wassalam..

Thursday, 19 November 2009

Mok, Keh Nok Pegi Sekoloh...

Assalamualaikum, 

Masa tu umur keh dalam lingkungan lima ke enam taun. Minat nok pegi sekoloh tu usah ceritalah, tapi masa tuh mana ada tadika, apatah lagi pra. kala ada pon curi-curi pegi sekoloh ajalah.


Setiap kali keh cakap ke mok dengan ayoh keh nok sekoloh, mok cakap. " Nantilah tong aok kecik lagi" tulah yang selalu mok keh cakap. Hampir tiap ari keh mengukur tinggi dengan akak, keh rasa taklah tinggi mana sangat akak keh tuh. Bezanya keh rasa dalam  tiga ke empat inci aja, tapi selalu je mok keh kata keh kecik lagi.


Satu hari tu keh rasa macam keh tak sabo sangat dah, ari tu keh mesti nok pegi sekoloh juge. Pagi tuh keh bangun tido awal ngaloh ke orang nok sembahayang subuh. siap je basoh muka keh duduk dekat mok yang tengoh siapkan sarapan untok akak nok pegi sekoloh, mok sendiri nok pegi motong getoh, ayoh nok pegi mengail ikan.


" Mok keh lepas makan nasik ni karang keh nok pegi sekoloh dengan akak." kata keh. Mok pandang keh macam mengejek aja, keh rasa macam nok menangis aja masa tuh. " Tok sah lah tong aok tu kecik lagi" Itulah ayat yang selalu mok keh cakapkan.


Keh diam jee, tapi dalam ati keh dah ada plan sendiri. Cuma keh tunggu semua orang pegi jee..Pagi tu akak keh pegi sekoloh awal, masih kabut lagi, mok keh pon pegi awal juga, ayoh aja lambat sikit sebab dia nok bagi makan ayam itik dia dulu.


Bila semua orang dah pegi, keh apa lagi terus aja selongko tempat kain akak nok cari baju sekoloh dia. Puas keh selongko tak jumpa. keh cari pulok dalam bekas kain kotor akak, jumpalah baju akak yang dia dah pakai. Keh rasa dua ari dah dia pakai baju tuh, bau nye busuk lohok, hanyir pekier. lantaklah kata keh dalam hati, janji keh dapat pegi sekoloh.


Keh pakai baju akak, lahhh gelobong, lantaklah, gelobong, gelobonglah janji keh boleh pegi sekoloh, keh amik kain pulok, keh pakai, lagi gelobong, macam mana nok pakai.Kain dulu bukan ada getoh atau zip macam kain sekarang, kain dulu lepas aja macam kain batik kalau nok kedut kena kedut sendi.


Puas pulok keh mencari tali pinggang. cari punya cari dapatlah tali pinggang perca mok keh yang kalau ukur ada lebih dua depa keh panjangnya. Tak kiralah, janji keh dapat pakai baju dan kain sekoloh, dan pegi sekoloh. Susohnya nok membelit tali pinggang perca mok yang panjang tu Tuhan aja yang tau, susoh2 sangat keh selit-selit ajalah.


Selesai berpakaian sekoloh, walaupun serebeh keh rasa keh dah cukup cantik untuk kesekoloh. Sambil mencebet beg mengkuang yang mok keh buat,keh pun terus meluchai pegi sekoloh yang kalau orang tua berjalan adalah dalam tiga minit boleh sampai. Sambil belari-lari sambil keh menghayun beg mengkuang keh yang kosong tak berisi apa-apa.


Sampai di sekoloh keh terus menuju ke tingkap bilik darjah akak keh. Keh tengok deme tengoh main2 aja, agok keh cikgu belom sampai lagi, keh berdiri aja kat tepi tingkap tu sambil perati akak dengan kawan2nye tengoh main. Kat luar ramai juga budak2 tengoh main dan belari-lari.


Sorang kawan akak sedo keh datang , lalu bagi tau akak keh, " Weh adik aok datang." keh tengok akak keh pandang ke keh macam nok maroh aja. Bukan main sombongnya lagi muka akak keh. " Tong, weh pegi balik, kala aok tak balik keh sengkeh aok karang," kata akak keh sambil pegang pembaris panjang. Keh diam aja buat tak dengo apa akak keh kata. " Pegi balik" kata akak keh lagi sambil datang dekat keh. Dia pukul jari keh dengan pembaris. Walau pun sakit keh diam je. Dalam sekelip mata je ramai budak-budak perempuan dan lelaki datang bekerumun dekat keh, masing- masing suruh keh balik.


Masa tuh keh rasa sedih ada, nok maroh pon ada. Semua orang sokong akak keh, tak ada sorang pun yang sokong keh. Macam-macam deme buat ke keh, tarik tangan, tarik baju, nye tolok ke keh. masa tu keh dah menangis sikit, tapi tak bebunyi, cuma air mata jee yang mengalir. Keh kesat dengan lengan baju. 


Tiba-tiba keh dengo bunyi budok bersorok, " Yeh yeh kera eko panjang, yeh yeh kera eko pangang. " Banyok kali deme besorok dan cakap macam tuh..Deme datang dekat keh dan usik-usik kain keh. Lahhhh...tali pinggang keh terlucut beloh belakang, nampok memang macam ekor kera, panjang aja. Keh pon apa lagi terus merolong sekuat hati, malu pun ada sakit hati yang lebihnya, deme tu ejek ke keh. makin kuat keh merolong makin kuat deme mengejek keh.


Nasib baik ada cikgu Kama pujok keh, suruh keh balik. Dalam perjalanan balik habis  kain akak keh libas kedalam paya. hari tuh keh mogok lapo sampai ke petang, mok gerok ajok makan nasik keh buat2 tido jee. lebih sakit ati lagi bile akak mengadu pada mok pas tuh gelak2 dengan mok tentang tali pinggang keh. Petang tuh bila keh betul2 lapo barulah keh menyelongko ceruk dapur untuk cari nasi...


Sekian, Wassalam.



Ini Bukan Lucah Yee, Tapi Lucu

Assalamualaikum.


Di Kelantan sekumpulan lelaki sedang berpakat nok menubuhkan satu persatuan khas untok lelaki-lelaki yang beristeri lebih dari seorang. Persatuan tersebut akan dianggotai oleh suami dan kesemua isteri2nye. ( Gone gaya agoknye kala dah semua jadi ahli) yang bertujuan untuk menyatu padukan suami dan kesemua isteri2 mereka.


Masaalah deme sekarang nok mencari sapa yang layak menerajui persatuan deme. Ada ke patut deme nok lantik orang yang anti poligamy sebagai ketua( Bukan sebab tak mampu atau sayang sangat ke isteri pertama, cuma malas nok cari susoh) Pas tuh nye suruh pulok ke kawan tu nikoh sorang lagi untuk melayakkannye menjadi ketua.


Nok tau apa nama persatuan tuh, "Persatuan Lelaki Isteri Ramai." atau singkatannya "PLIR" pepalih deme, mendengornye nama persatuannye tuh pun keh dah ngeri.....hehehehe


Sekian, Wassalam.


Wednesday, 18 November 2009

Pandangan Anda di Perlukan,


Assalamualaikum,

Musim orang kawin datang lagi, keh dah banyok dapat kad undangan, tiap minggu keh dapat makan pree, tapi itu bukan topik keh ari nih, yang keh nok share dengan rodong ialah tentang apakah buah tangan yang sesuai diberi kepada tetamu yang sedang makan di meja. Disini keh senaraikan sepuluh buah tangan yang selalu diberikan semasa kita sedang makan.


Weh rodong sila susun semula  mengikut kepentingan sama ada kepada tuan rumoh atau tetamu, kala boleh nyatakan sebab sekali, Terima kasih.


1. Bakul dan telo rebus.


2. Bunga telo.


3. Jabir kertas yang didalamnya ada gula2 dua butir,  

      kerepek pisang 3 keping,    kerepek bawang 4 keping,

      sumi sebutir.


4. Kup kek sebutir.


5. Limau semayang cina sebutir.


6. Jabir punjut yang didalamnya ada sehelai sapu tangan.


7. Mangkuk seramik yang didalamnya ada telo sebutir.


8. Nasik manis dalam bekas pelastik.


9. Dadih dalam bekas pelastik.


10. Jabir punjut yang didalamnya ada 3 butir gula2


Kala deme ada menda yang nok di tamboh, manalah tau kok keh ada yang tertinggal. silakanlah.


Sekian, Wassalam

 


Saturday, 14 November 2009

Sayang2 Buah Kepayang, Ditelan Pahit Dibuang Sayang


Assalamualaikum.
Sekali pandang macam sambal jering, dua kali pandang memang bukan sambal jering. Inilah cemang kepayang, sapa pernoh makan menda nih taulah rasanya. Lemak-lemak masin, sedap weh, keh memang suka makan makanan nih. Nok menjadikan buah kepayang yang pahit dan memabukkan tuh sejenis makan seperti ini, prosesnye bukan mudoh, amik masa dua, tiga hari juga.Weh, en Yassin, aok pernoh makan ke tok, rodong2 lain deme ada pernoh makan ke..menda nih?


Anok Sapalah Nih??????


Assalamualaikum,
Weh rodong, acu tengok sikit menda adik kite nih beli?. Gaya nye teh macam baru balik sekoloh, pakai uniporm sekoloh lagi. Baju kurung putih, ni mesti ugama Islam. Dan jangan lupe yek tengok juge sapa yang jual " BARANG" tuh.

Sekian, Wassalam. 

Thursday, 12 November 2009

Pajak Gadai


Assalamualaikum,
Bila sebut aja Pajak Gadai semua orang dah tahu apa maksudnya. Tiap2 hari keh menyaksikan peminat2 datang tak berhenti-henti mengunjungi pajak gadai. Yang peliknya kebanyakannya Melayu, jarang nampak India apalagi Cina datang berkunjung kesini. Mengapa weh agoknya Orang kita Melayu nih minat sangat ke Pajak Gadai??. Tadi keh nampok akak nih dengan kereta besonya, masuk kedai pajak gadai nih, apa agoknye dia buat yek.Cheh bizibodi pulok keh ni yek.Mintok maaplah yek akak..

Sekian, Wassalam.

Wednesday, 11 November 2009

Masjid Tertua di Lepih.


Assalamualaikum 
Inilah rupa masjid yang paling tertua di Lepih, Ia siap di bina dalam tahun 1888, oleh sapa keh belum menyiasatnya lagi.Usianya sekarang adalah 121 tahun. Menurut mok keh dulu, masa boh tahun 1921, masjid nih tak ampoh boh walaupon kawasan sekitarnya ampoh. Wajah masjid nih telah berubah sikit dari asalnya mengikut peredaran zaman...setiap waktu asar keh mengerjakan solat disini...kadang2 waktu zohor dan maghrib juge...Alhamdulillah...

Sekian Wassalam.

Tuesday, 10 November 2009

Ari Dah Panas, Moh Kita Jemo Kain


Sallam weh, tengok gambo nih, orang lepas ujan nih jemo kain jee, dia nih sampai sidai kereta, nih mesti kes banjir dua tiga ari nih, air masuk lam kereta..Apa-apa pun biolah asalkan tuan punya kete nih senang yek..

Monday, 9 November 2009

SMC



Assalamualaikum, inilah rupa sekolah keh dulu, keh cuma sekolah kat sini setahun aja, masa tingkatan empat, pas tu keh pindoh ke Kuantan, sekolah Menengah Air Putih. Walau pun keh setahun aja kat sinih, tapi keh ada peristiwa yang tak dapat dilupakan selagi sekolah ini wujud.

Peristiwa terjadi pada satu pagi, masa tuh keh dengan kenkawan sedang PJ, ditengoh padang. tah mengapa hari tuh keh rasa macam malas aja nak PJ, ati pon rasa nok maroh aja. Kawan-kawan yang perasaan keadaan keh menenangkan keh. Tapi tok jadi juge sehingalah keh bertempik atas padang. Semua yang ada atas padang tekeranjat, tapi dema ingat keh main2 aja.

Banyak kali keh bertempik, lari keliling padang macam orang tak siuman, keh bersilat, dan macam-macam lagi aksi lasak, padahal keh tak tau langsung bersilat.Hinggalah cikgu perasan tu bukan keh lagi yang bersilat. Deme tangkak keh pegang sampai keh mengelupur atas padang. pas tuh deme ikat kaki tangan keh, sumbat dalam kete cikgu, bawok pegi sepital. deme kata keh kena histeria.

Di sepital misi ikat keh pada katil, Deme cucuk keh sejarum, sampai keh tido. Bila keh sedo keh dah ada dalam wad, keh tengok kiri kanan ada beberapa orang lagi kawan2 sekelas keh yang terbongkang atas kalit, ada yang tangan masih kena ikat, ada yang dah sedo macam keh.

Anihnya, orang lain keh tak tau, tapi keh sendiri masa keh terlari2 tersilat2 tengoh padang tuh sema keh sedo, keh ingat semua, cuma keh tak boleh kontrol perbuatan tuh, macam ada orang yang dorong. hari itu aja tujuh orang kawan sekelas keh di bawak ke sepital kerana berkelakuan tak senonoh macam yang keh lakukan sebelumnya. keh agok deme tu n0k ponteng sekoloh tu sebab deme tiru keh.hehheheehe.


Sekian Wassalam.


Wednesday, 4 November 2009

Dua Personaliti Terkemuka Dari Lepih



DATO' SITI NORHALIZA TARUDDIN


Dato' Siti nih penyanyi popular, tapi tak lah sombong, komeh kala jumpe dia panggil siti jeh.


LIPISLADY


Pulok dah.......... sapa pulok tangkak gambo keh nih, mat nye jadi ginih...ni mesti tangkak masa ujan lebat nih, tak pon masa angin kencang...


Sekian Wassalam.

Tuesday, 3 November 2009

Sarang Tebuan Jangan Dijolok

Assalamualaikum,
Entri keh kali ini tak ada kena mengena dengan peribahasa seperti diatas, cuma keh nok memperkenalkan sejenis serangga yang sangat berbisa yang selalunya banyak terdapat bila musim buoh tiba, terutamanya musim langsat seperti sekarang. Serangga tersebut ialah Tebuan.

Inilah gambo tebuan tanah
Tebuan ni ada dua jenis, satu tebuan yang tidak yang bersarang di dahan atau batang pokok, didalam rumah, didalam reban ayam, dan dimana saja dia marasakan sesuai ontok dibuat sarang, dan satu lagi ialah tebuan tanah yang bersarang hanya diadalam tanah dan didalam busut-busut. Tebuan jenis ini dalam kawanan yang amat banyak hingga mencecah beribu-ribu ekor dalam satu sarang. Manakala tebuan yang bersarang dipokok tidak begitu banyak, dan sarangnya pon kecil.

Satu sengatan tebuan nih bisanya boleh tahan sampai 24 jam kala tak diberi ubat anti bisa, tapi kala dia menyerang beramai-ramai sampai 20 ke 30 ekor boleh bawa maut orang yang kena serang tuh.

Tebuan nih kala kita tidak menganggu sarang dia, dia tidak akan menyengat, tapi kala kita terpijak atau tersepak sarang dia mestilah dia menyerang. Apa lagi kala kita menjolok sarang tebuan tersebut. Oleh kerana itu janganlah kita sengaja menjolok sarang tebuan.

Sekian wassalam

Monday, 2 November 2009

Moh Kite Banyakkan Berselawat

Assalamualaikum,

Weh Rodong, keh baru aja baca buku yang bertajuk MUKASHAFAH AL QULUB oleh IMAM AL-GHAZALI, yang dah diterjemohkan kedalam Bahasa Malaysia. Ini salah satu panduan yang keh rasa baik ontok keh  kongsikan bersama rodong2, untok diamalkan setiap hari.


Di rawikan dari Muhammad bin Munkadar ai berkata, " Ku dengar ayah ku berkata, " satu hari Sufyan ats-Tsuari ketika tawaf melihat lelaki yang selalu membaca selawat keatas Nabi SAW ketika duduk mahu pun bangun. Sufyan bertanya, " Kau tidak bertasbih atau bertahlil dan kau gantikan dengan selawat pada Rasulullah SAW. Apakah dalam hal ini ada sesuatu padamu?"


Lelaki itu bertanya kembali, " Siapakah engkau?" Aku menjawab, '" Aku Sufyian." Kemudian dia menerangkan. " Kalau engkau tidak seorang zahid tidak ku ceritakan perihal ku dan tidak ku beritahu rahsia ini kepadamu." Kemudian lelaki itu berkata kepadaku, " Ayahku menunaikan haji ke Baitullah. Disatu tempat beliau sakit. Aku menunggu sampai beliau meninggal. Tiba-tiba wajahnya menjadi hitam. maka aku berkata, "Inna Lillahi Wa Inna Illaihi Raji'un." Lalu ku tutup wajah beliau. Aku bersedih hingga tertidur, lalu aku bermimpi melihat lelaki itu berwajah tampan berpakaian cantik dan harum baunya.


Dia berjalan mendekati ayahku dan membuka selimutnya dan mengusap-usap tangannya kewajah ayahku hingga kembali putih. Lalu dia berlalu. Ku tarik pakaiannya sambik kutanya, " Wahai hamba Allah, siapakah engkau? Lantaran engkau Allah memberi nikmat pada ayahku dinegeri asing." Dia berkata, "Tidakkah kau kenal aku? Akulah Muhammad bin Abdullah. Pemilik Al Quran. Adapun orang tuamu keterlaluan. Tetapi dia banyak membaca selawat padaku. Ketika ditimpa bencana dia memohon pertolongan padaku. Sedang aku penolong orang yang membaca selawat padaku." Kemudian aku terbangun dan wajah ayahku kembali putih.


Moralnya,Demikianlah fadhilat selawat keatas Nabi SAW. Kalau kita ingin mendapat syafaat Rasulullah SAW dihari akhirat maka banyakkanlah berselawat. Tapi jangan tak sembahayang pulak yee, kerana apa juga kebaikan orang yang tidak mendirikan solat tidak akan diterima Allah SWT.


Sekian Wassalam.