Thursday 7 April 2011

Program Empower



Assalamualaikum,

" Carilah Ilmu Walau Sampai Kenegeri China" Itulah pegangan hidup keh dalam menimba ilmu tak kiralah ilmu berkaitan dunia atau akhirat. Tapi taklah pulak sampai keh nak pergi ke negara Cina weh, semata-mata kerana nak mencari ilmu. Ilmu yang di Malaysia ni pun masih banyak lagi belum dipelajari.

Oleh kerana itulah pagi tadi lebih kurang pukul 11 pagi keh dengan seorang kawan pergi mendaftarkan diri untuk mengikuti Kursus Kemahiran Keusahawanan Lipis anjuran Syarikat Empower dengan kerjasama Program Pembangnan Modal Insan ECER. Program ini julung2 kalinya diadakan tahun lepas berpusat diBentong. Tahun ni merupakan tahun kedua program seperti ini diadakan. DiLipislah pulak.

Ada sepuluh kursus semuanya ditawarkan termasuklah andaman pengantin, kek dan pastri, jahitan, gubahan dan kraftangan dan komputer dan internet. Hati ni memanglah tertarik dengan kek dan pastri dengan gubahan dan kraftangan. Tapi keh lebih minat lagi pada komputer. Apa ke hal makchik ni tersesat buat pilihan. Peserta baru beberapa orang, tapi semuanya budak2 lepasan SPM. Tiba-tiba ada seorang makcik yang nak join mereka. Nak tergelak keh. Tanya dengan budak yang nama Farah, "Malu tak saya ni dah tua2 nak belajar repair komputer."

" Itulah yang bagusnya, mana ada orang tua yang rajin nak buat kerja2 yang rumit ni" kata Farah memberi semangat. Pandai Farah ni. Farah dulu bekas murid keh tahun lepas, dia student keh yang paling mudah menguasai pelajaran yang keh beri. Sekarang dia dah bekerja. Alhamdulillah.

Petang tadi majlis suai kenal dan penerangan tentang kursus. Sah, keh sorang murid senior kursus komputer dan repair komputer. Haha..nampak gaya keh kena jadi budak jugalah nanti. Bukanlah maksudnya perangai macam budak, tapi semangat macam budak atau orang muda, sentiasa berkobar-kobar untuk mendapatkan ilmu.

Semuga Allah memberkati usaha keh ini.

Sekian Wassalam.


7 comments:

  1. salam..
    ermm..betul tu..tuntutlah
    ilmu selagi terdaya..

    ReplyDelete
  2. Bukan pelajar sebarang pelajar. Aok ni otai + sifu. Silap gaya, terer drp cikgu kursus tu...

    ReplyDelete
  3. Ada niat nak blajar bagus ngat dah jgn buat ded aje :(

    ReplyDelete
  4. Sallam En Zul,
    InsyaAllah, bersemangat nih,
    muga boleh buat sampai ke tamat
    dan dianugerahkan sijil.

    ReplyDelete
  5. syabas..teruskan..
    akak meang tak tau apa pun
    lappy ni bisu pun nak kena hantar kekedai..

    ReplyDelete
  6. Bagus usaha ni.
    Semoga ilmu yang diperoleh dapat dimanfaat untuk diri dan orang lain, Insya Allah.

    ReplyDelete
  7. Sallam Kak Aida,

    Taklah kak, Kalau dah sifu,
    tak belajar dah saya.
    hehe.

    ReplyDelete