Tuesday, 12 April 2011

Jangan Makan Tahi Ayam.


Assalamualaikum,

Isu telur tiruan munkin dah berakhir.
Kata Persatuan Pengguna
protein dalam telur tiruan sama dengan
protein yang ada didalam telur asli.

Kata kerajaan, negara kita bebas dari
pengedaran telur tiruan.

Tapi ada lagi satu isu telur yang munkin ramai lagi
orang yang tidak perihatin,atau menganggapnya
perkara kecil dan remeh temeh yang tidak
perlu diambil perhatian.


BUKTINYA:

Cuba ada orang tanya kita, "Awak makan taik
ayam tak??". Munkin kita akan jawab, "Apa gila ke
nak makan taik ayam!"

Tapi secara tak sedar,
memang ada orang makan taik ayam,
melalui telur ayam.

Ikuti peristiwa ini:

Kelihatan seorang mamat kedai roti canai
yang kurus kering
sedang berlari-lari anak sambil membawa dua
sarang yang sarat berisi telor ayam
yang baru dibelinya dari kedai runcit.

Sampai je di hadapan meja pembuat roti canai
dia meletakkan sarang telur tersebut.
Mamak roti canai yang sedang menebar
roti canai tersenyum puas.
Munkin dah lama tunggu telor nak buat
roti telor.

Tanpa berlengah dia ambil sebiji telor yang karat
dengan taik ayam, lalu dipacahkan keatas tepung
roti yang dah ditebar luas.
akibat hentakan yang kuat maka berguguranlah
keropen2 taik ayam yang lekat pada kulit
telur keatas tepung. (Bukanlah besar sangat yang
boleh dipandang mata. Dalam bentuk debu aja)

Opps..lebih malang lagi
terjatuh pulak kulit telur itu keatas telur
yang dah pecah. mamak selamba aja
ambil kulit telur terus buang dalam tong sampah.

Dia ratakan telur, lipat dan goreng.
Bila masak dia potong, dan hidangkan pada
pelanggan.

" Itulah namanya Roti Taik Ayam"

Tapi kita jarang sedar perkara remeh macam ini.


MORALNYA :

"Basuhlah telur sebelum menggunakannya.
terutamanya kalau nak buat telur rebus.
Masa merebus telur segala taik
dan darah ayam akan kembang terkena air,
kalau ada telur yang pecah pasti kotoran
itu akan masuk kedalam telur."

Sekian, Wassalam.

8 comments:

  1. Teringat dulu Ustaz Pak Yazid selalu mengingatkan tentang 'roti canai taik ayam'....

    ReplyDelete
  2. haha nama resepi roti taik ayam tu memang sesuaii... orang2 meniaga murtabak kat pasar malam, orang jual roti canai, kena letak papan tanda : telur ayam kami sudah dibasuh sebelum di masak.

    ReplyDelete
  3. aaa..haritu ada pegi mapley..ada papan tanda telur dibasuh...kt kedai char kue tiaw pun ade..hihi!

    ReplyDelete
  4. Sallam kakcik,
    Lama dulu dah tapi
    masih juga tak perihatin

    ReplyDelete
  5. sebab tu saya pilih kedai juga nak makan :P

    ReplyDelete
  6. Suka makan tose berbanding roti canai...

    ReplyDelete
  7. LL..geli pulak..kembang tekak kan..
    nasib la bila beli sendiri kita tak lupa cuci dulu telur2 tu..

    ReplyDelete
  8. Lama dah perasan bender ini kalau peniaga yang prihatin mungkin dia basuh dulu tapi kalau restoran besar tak de masa lah nak buat macam tu :(

    ReplyDelete