Wednesday 24 August 2011

Kecewanya Bila Bahuluku Melekat

Assalamualaikum,

Pagi ni seawal lepas subuh dah memutar telur dan gula untuk buat bahulu. Hari ni hari kedua putar dengan mixer. Sebelum ni putar secara manual guna alat yang dipegang dengan tangan. Dua hari lepas putar dengan mixer, bahulunya agak lemam sikit. Semalam guna tangan semula. Tapi hari ni nak buat banyak sikit, cuba sekali lagi putar dengan mixer.



Alahai, tengoklah hasilnya, dari sarang yang pertama hingga kedua, semua bahulu melekat. Naiknya tak usah ceritalah. Gebu sesangat, tapi bila dah garing turun semula. Puas saya mencari sebabnya rupa-rupanya kurang tepung, haha, adunan yang di adun dengan mixer ni pekat sikit tapi memerlukan tepung sama banyak dengan adunan yang diadun dengan tangan, jadi adunannya perlu keras sikit. Patut pun melekat semacam aja pada acuan tu.


Tengoklah ni habis comot acuan saya ni, banyak masa digunakan untuk membersihkan acuan ni. Puas saya mencungkil acuan bahulu ni, lepas tu basuh baru boleh guna semula. Tapi alhamdulillah cuma dua acuan saja yang melekat. Lepas tu settle. Dapat 100 biji pagi ni sebelum pergi kerja.
Sapa nak makan ni, bukan ini saja yang rejected, tapi banyak lagi, macam-macam hal terjadi termasuk yang lemam dua hari lepas, semua tak boleh dijual. Apakah saya sendiri yang terpaksa menghabiskannya, insya Allah, lepas raya ni tembamlah saya. Tu belum lagi masuk rendang dan lemang, biskut dan kek masa raya....hehe.

Semuga jumpa lagi.
Wassalam.

7 comments:

  1. Teringat plak masa time buat bauli dalam pasu kacau pakai tangan. baulu dulu sedapkan . sekarang ni dah senang bakar pakai oben je. rajinnya buat baulu. cicah air kopi sedap.

    ReplyDelete
  2. bahulu mmg mengada sikit.
    beb.
    1st round tu yu kasi tepung lebih sikit.
    bg keras sikit.
    bila dia dah tak melekat.
    lepas tu kasi kurangkan tepung tak pe...

    lagi satu.
    acuan tu nk panas betul.
    gini.
    bila ko dah angkat.
    let say bahulu tu ok.
    lepak keluarkan.
    ko sapu minyak.
    then masuk balik dlm oven sblm masukkan batter yg baru...


    .

    ReplyDelete
  3. salam..
    tak tahu nape koi
    tak berapa suka bahulu
    kueh lain okey lagi..
    :)

    ReplyDelete
  4. Koi suke care tradisi gini.Lagi sedak....

    ReplyDelete
  5. salam kak, kena putar dgn tgn jek gamoknya... :)

    ReplyDelete
  6. bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

    ReplyDelete