Friday, 2 April 2021

Kek Pisang Simple


Assalamualaikum

Alhamdulillah jumpa lagi kita di arena blogging ini
Munkin ada yang dah tak ingat Kak Mah.
Maklumkal kan, Kak Mah ni selalu sangat,
Sekejap ada, lama tak ada, hehe.
Maafkan Kak Mah yer kawan-kawan.


Alhamdulillah Kak Mah buat Kkek Pisang. Sedapnya.
Rasa teringin nak share dengan kawan-kawan pulak
Kat bawah Kak Mah ada bagi Resipi yer.
Boleh cuba kalau sudi.


Tengoklah bahan-bahannya tu. Itu saja, simple aja.


Dah masak, Alhamdulillah sedapnya. Juicy dan soft.

Resipinya yer kawan-kawan.

1. 8 biji pisang emas yang sederhana besar
2. Setengah cawan minyak masak. Minyak sawit je.
3. 1 sudu teh soda bicarbonate
4. 3 biji telor A ( Basuh dan bersihkan
5.. 3/4 cawan gula ( Kurang manis)
6. 1 sudu teh esen vanilla
7. 1 1/2 cawan tepung gandum (Ayak)

Cara-Caranya. Panaskan oven dulu 175 celcius, lumur loyang dengan majrin.

1. Kupas pisang dan potong kecil.
2. Masukkan pisang dalam blender, minyak masak dan soda bicarbonate, blend dan ketepikan.
3. Pukul Telor dan gula sampai sebati dan gebu.
4. Masukkan esen vanilla dan pisang yang dah di blend tadi.
5. Tuang adunan dalam mangkuk lain, masukkan tepung yang dah di ayak
     sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan sebati.
6. Tuang dalan acuan yang dah dilumur dengan majrin.
7. Bakar dalam oven 175 celcius selama 40 minit.
8. Bila masak disejukkan baru dikeluarkan dari loyang dan potong.
9. Sedia untuk dimakan.


Selamat mencuba.
Jumpa Lagi
Wassalam.








 

2 comments: