Tuesday 2 February 2010

Sapa Kata Keh Takut Makan Ubat

Assalamualaikum.

Apabila keh sakit, bukan keh tak nak terus mencari ubat, tapi bukankah lebih baik keh berdoa dulu kepada Allah SWT supaya setiap sakit yang ditimpakan kepada keh itu akan menjadi kifarah kepada dosa2 keh selama ini. Kalau keh mempercayai bahawa setiap sakit itu pasti ada ubatnya, dan yang menyembuhkan nya juga adalah DIA, mengapa plak keh perlu terburu-buru mencari ubat. Kala dah ditakdirkan sakit ini akan sembuh, ia akan tetap sembuh juga walau dengan cepat atau terlambat. Lalu keh pergunakanlah masa sakit itu untuk mengkifarah segala dosa2 keh dengan izin Allah jua.

DAN

Sapa kata keh takut nok makan ubat, atau keh tak nok makan ubat, cuba tengok ini:-

Ini ubat doktor klinik yang keh selalu pegi, ubat ni cuma pukul
6.00 petang aja sekali sehari.

Ini pulok ubat yang di syorkan olah Herbalis, perlu makan 2 biji setiap jenis 2 kali sehari. Makan plak selepas makan nasik. Banyak tu satu hal, lapan biji sekali kena telan, dah lah lepas makan nasi, perut dah kenyang. Yang keh tak dayanya setiap 2 biji ubat keh telan keh terpaksa minum 1 kole air, tak cukup dengan air aja kena plak makan roti sekeping. Bukan apa ubat asik tersangkut kat batang lehir. Bermakna untuk menghabis 8 biji ubat tu keh terpaksa minum 4 kole air dan makan 4 keping roti. Gona gaya. Lepas makan ubat tersando keh, kembung perut banyok minum...

Haaaa...ini plak ubat periok..hehehe, macam orang dalam pantang pulok, ini pon herbalis yang syorkan, kempitnya keh dah buang, malas nok tunjuk ke deme takut deme lagi ngeri nengoknya karaang, dah keh letok dalam periok tanah dah. ready untok di rebus. Pagi tadi keh stat minum. Rasanya, huh mula keh minum.......... tak ada apa2..pahit2 sikit aja..adatlah ubat..


Inilah buktinya keh tak takut makan ubat.

Sekian Wassalam.

16 comments:

  1. akak tak takut makan ubat tapi akak ni jenis yg malas makan ubat..kalaui tak sakit bebenor, tak kan telan nyer...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, hai cikgi Hani, lama kita tak jumpa....bukan malas cikgu, saja nak feel the pain....

    ReplyDelete
  3. poh paleh aok makan segemgam ubat yek..

    ReplyDelete
  4. Salam Lipislady,
    Kata Hadis 'Sakit itu penghapus dosa', dan kata hadis yang lain pulak, "Mencari penawar sakit (berubat) itu sunat"

    Segerakan mencari penawar sakit..

    Keknya, Lipislady tak bgtau pun lagi sakit apa. But then, saya doakan cepat sembuh. Take care.

    ReplyDelete
  5. wuiyooo.. ni dah kira tayah makan tengah hari lagi... makan ubat aje dah kenyang. tinggi tul maqam akok.. teringat koi cerita seorang rasul yang diuji dengan penyakit, bila diminta supaya berdoa aje pada Allah sembuhkan sakitnya, dia kabo, 'koi malu sebab bertahun koi sehat baru sakit beberapa ari dah nok mintok semboh pulok' apa pon moga cepat kebohnya

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    * Tak sampai pun segengam endiem...hehehe...lapan ulas aja..petang aja banyok...

    * En Idi terserah kepada keperluan kita, kalau kita segera mencari ubat, kita dapat pahala sunatnya, kala kita nak bertahan, kita akan di kifarah...cuma harapnya kita tidak riak..semuga keh juga dijauhi dari sifat riak...InsyaAllah.

    * Cemomoi, jangan dok kata begitu ke akak, rasanya tak sampai lagi ke maqam, masih merangkak, tapi insyaAllah memang nak sangat sampai....tau cerita tu tak apa..semuga kita mengambil iktibar.

    " Sesungguhnya orang yang beriman itu tidak akan ditimpakan sakit keatasnya melainkan untuk merengankan dosanya.....atau untuk menaikkan Maqamnya."

    ReplyDelete
  7. subhanallah..! keh pun kena makan ubat hari2 keknyer bile nengok ubat demeh, keh rase kecik ngat ujian keh berbanding demeh. moga cepat sembuh!

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah..setakat ni saya tak perlu lagi makan ubat..cuma ada amik makan tambahan jer...ngeri tgk ubat lipislady..keh dah lama tak balik lepeh...rinduu

    ReplyDelete
  9. Jangan la pulok nyer mabuk ubat...sudoh air nyior laa jawab nya hehehehe makan ubat bila sakit tapi jangan makan utk tunggu sakit.

    ReplyDelete
  10. bale yek....tal payoh makan nasik dah gini..pada dengan ubat je dah kenyang..hehehe

    ReplyDelete
  11. Sabda Rasulullah s.a.w riwayat Usamah bin Syarik r.a
    " berubatlah kalian wahai hamba hamba Allah kerana Allah SWT tidak menciptakan penyakit kecuali diciptakan juga bersamanya ubat, melainkan satu penyakit iaitu penyakit tua"

    ReplyDelete
  12. salam weh..

    palih banyok nye ubat aok ye..yg paling koi suke ubat rebus te,semula jadi dan paling mujarab..insyaAllah tp kena amalkan la pulok...

    muge cepat sembuh yek..senyum sokmo!

    ReplyDelete
  13. Lady...Laa matnye aok jadi giteh?..Pepaleh banyoknye ubat..nak wat gune,nok lekas baik..ye dok?

    ReplyDelete
  14. Palih aok..serun betul kwn nengok aok ni..air akar kayu pun aok minum juga yak..!

    ReplyDelete
  15. Kenyang weh makan ubat.Air pulok uko sejag bahan nye,mane tak nyandor.

    ReplyDelete