Monday, 19 April 2010

Pengalaman Ngeri Keh Dalam Keretapi....( 2 )

Assalamualaikum,

Nok rengkaskan cerita, bila keh bangun dari tido, keh rasa dekat2 dah nok sampai kelepih, satu koc yang keh duduk dibelakang sekali tuh dah kecoh pasal bau kohok yang entah datang dari mana.Ada apek dengan nyonya yang duduk selang 3 seat dengan keh dah bising entah hapa2 di cakapkannya, maroh ke bau busuk tulah agoknya. Lima nam orang lagi orang melayu juga bercakap2 sesama sendiri. Pak guard yang masih muda2 tu pun kecoh kedepan kebelakang mencari punca bau busuk.

Hidung keh sendiri dah betul2 tersumbat dengan bau kohok yang melantung-lantung. Dah!!..keh dah tau mana datangnya bau kohok tersebut. Mak oiii ketonyalah badan keh, bukan takut tapi malu yang teramat sangat. Ligat kepala otok keh memikirkan kemanalah nok keh buangkan beda Allah nih. Nok buang kebelakang, guard berdiri betul2 tengah pintu, nok buang ke pintu depan bapoklah jauhnya, kala keh bawak menda Allah nih ke depan pasti semua orang tau kehlah punca bau kohok selurah keretapi nih.

Tak reti dah keh nok memikirnya macammana. Keh cuba juga keluarkan menda tuh dan lapiskan bungkusannya dengan sagala jabir plastik yang ada, yang membungkus barang2 yang keh beli di Pasir Mas tadi, namun baunya tetap ada juga. Keh dah nekad dah, apa nak jadi, jadilah asalkan menda Allah itu selamat keh campokkan keluar.

Jalan yang selamat sikit walaupun terpaksa melalui semua orang dalam koc tersebut adalah berjalan ke pintu hadapan. Keh berdiri sambil kepit bungkusan jabir celah ketiak, dan selendang kain tola kecik macam nok pegi tandas untuk basuh muka. baru dua tiga tapok keh melangkah pak guard muncul dari arah depan. Oleh kerana terlampau terperanjat jabir plastik yang keh kepit terjatuh betul2 bawah kerusi apek dengan nyonya yang bising tadi. Memandangkan deme tu tak sedo menda tuh jatuh bawah dema, keh dengan selambanya tapi penuh ketakutan terus aja melangkah kedepan. Nok ambik takut dah sebab guard dah dekat dengan keh. Huh..selamat, dalam hati keh.

Lepas tuh keh tak tau menda dah, keh terus aja perjalanaan keh ke tandas. Buat2 basuh muka dan duduk sekejap lepas ke ngap, sambil tenangkan perasaan sambil mintok2 ada orang tersedo menda tuh dan campokkan keluar.

Keh keluar dari tandas bila hati keh dah berasa tenang sikit. Sambil menuju ke tempat duduk keh, keh dengor rioh rengkok guard 2 orang tuh memarahi semua penumpang dalan koh yang keh dusuk. Bla..Bla..Bla..tak renti2. Kecut juga perut weh, takut deme tuh tau menda kohok tuh keh punya, tapi keh buat seselamba yang boleh.

" Menda tuh" Tanya keh pada guard, bila keh sampai dekat deme tuh. Walaupun keh cuba buat selamba tapi dalam hati keh bermacam perasaan sedang berperang, geli hati, takut, malu dan bermacam lagi.

" Nilah menda bau busuk melantong tadi, tah sapa bawak menantang nih dalam keretapi ni.. Bangsa menatang tak reti basa...bla..bla..bla..." terkena bete atas kepala keh.

" Kalau dah busuk buang ajalah cepat sikit encik, buat apa simpan lagi" Kata keh. " Buang kat pintu tu hah...mudah aja.." Sambung keh.

Dengan rasa tak puas hati dan sambil membebel panjang pak guard membuka pintu sambil mencampakkan bungkusan misteri yang berbau kohok yang teramat sangat tu keluar kedalam kegelapan malam yang pekat.

" SELAMAT" Kata keh dalam ati.

Moral : Dah tau masa perjalanan panjang, naik plak kenderaan yang beraircond, janganlah nok bawak menda2 yang lekas mengeluarkan bau, terutama yang berbau busuk.

Sekian, Wassalam.




17 comments:

  1. Tak tau juge lah benda misteri tu apa ye..siap berkohok lagi bau..nasib bukan bom jangka yak..

    ReplyDelete
  2. keh terkekeh ketawa membayangkan situasi ter.. pandei akok berlakon yek

    ReplyDelete
  3. nanti bila koi jumpa gaurd tu, koi kabor ke....

    ReplyDelete
  4. salam LL
    MENDE LA GAMOKNYA TU??
    Ikan pekasamm ke atau
    tempoyak??

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,

    * En. Relevan, hehehe,apalagi kalau bukan ikan selar yang keh beli kat Pasir Mas yang reganya 3 ringgit lima ekor tuh...

    * Cemomoi, keh pun terkekek juga masa menulih cerita nih bila terbayangkan situasi keh masa itu...kala aok tengok sendiri mesti aok tergelak beso.

    * Ibnu Jamaluddin, Tulah ikan yang keh beli tu..bayangkan betapa nyesalnya keh tak suruh penjual ikan tu siang dan bubuh garam sekali ikan tu sebelum bungkusnya...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    * Maiyah, hehehe...ikanlah..pecah perut dah..hehehe..

    * endiam, tu rahasia yang keh pendam sekian lama, bila keh sesekali jumpa guard tuh kat lepih, mesti keh nok tergelak..

    * En Zul, menda itu ialah IKAN...tapi belom pekasam lagi hehehe...pecoh perut...

    ReplyDelete
  7. Salam LL, lain kali tokleh luper suruh siang lar yak hahahaha..........punoh

    ReplyDelete
  8. Laa..kawan ingat bau kentot apek tuh tadi..hehe

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum,

    * Man, susoh2 sangat keh patut beli di lepih aja, keh rasa itu satu kesilapan beso yang dah keh lakukan...

    * Bala aok Sha, kala gitulah hebatnya bau kentot apek tuh, lama dah nyonya dia tuh lari...

    ReplyDelete
  10. ihihihihiks... boleh sengih sorang2 bila ngingatkan kesoh dulu2 yak :)

    ReplyDelete
  11. org di sana x pandai cara yg seswai kot..sebabnya koi beli ikan pekasam di alor star...dia buh kat dlm bekas plastik bertutup tu...pastu masuk plak dlm beg pelestik yg di sealkan...seminggu x berbau lagi....adik koi sokmo bwk balik naik bas je....

    ReplyDelete
  12. sungguh selamat kanns,

    salamm,

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum,

    * Ibnu Jamaluddin, memang patut pun..hehehe, nasib keh tak kantoi, kala tak malu beso keh malam tuh...

    * En Pie, memang yee, sebab tu lah keh selalu tulis kisah lalu, bila keh teringat aja keh terus tulis sambil sengih2, sampai ada yang perasan keh senyum sorang sambil tulis bloh, hehehe

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum,

    * Hai, sebenonya keh beli ikan segar tu, tak bersiang tak bergaram, mana taknya, berapa jam dah keh simpan tenpat panas, pas tu bawak plak naik keretapi, berkuap jadinya, pecah perut..

    * Wassalam, tunbegia, terima kasih ziarah saya...

    ReplyDelete