Wednesday 24 February 2010

Apa Ada Pada Nama

Assalamualaikum,

"Sapa nama aok" Kata keh pada seorang kenalan yang baru dikenali.
" Panggil ajalah apa2" Jawabnya. Rupa cantik, tapi nok tanya nama tak nok bagi tau, dah tu suruh pulok panggil apa2lah.
"Laa, tak kan nok panggil apa2 aja"
"Apa ada pada nama, hanya gelaran, aok nok panggil saya apa pun panggillah."
"Kala gitu saya panggil aok tandas ajalah, boleh?"
"Lorr..tak kanlah nok panggil tandas, sampai ati aok."
"Kata aok apa ada pada nama." Nok tergelak keh weh..
" Tandas tu kan kotor."

Tau pun, mok ayoh dah bagi nama elok2 tak nok pakai. Siti Aishah tu kan nama isteri Nabi, perempuan yang paling mulia, Ratu diSyurga yang tertinggi. Dari Siti Aishah tut tut jadi Echa. Mendalah agoknya makna Echa tu yek. Kala molek tak apalah juga, entah2 kan maknanya betul2 tandas, hilang pahala nok ke cantik, jadi ke tempat buang najis plak. Kah kah kah...

Begitulah pentingnya nama pada kita. Nama kita ni memang tak dapat diubah dah, sebab dah dibagi oleh mok ayoh kita, mintok2 ke jangan makna yang buruk dah laa..Tapi berhati-hatilah pulok bila menamakan anok2 kita esok, janganlah letok nama yang tak baik maknanya, jangan juga panjang berjela sampai tiga nama sekali campur bin dan binti penuh sekajang kertas. Bila nok sebut ujung2 aja sebutnya. Kartika Sari Dewi, panggil Ika aja...tah mendalah makna Kartika Sari Dewi tu yee.. Muhammad Al Amin dipanggil Amy aja...

Nama yang buruk maknanya ni kala disebut berulang2 kali seolah-olah kita mendoakan keburukan orang tersebut. Zaniah misalnya, yang bermaksud penzina perempuan, hari-hari kita sebut dia dengan nama tu, kala detik itu ketika diperkenan segala doa kita, Allah pasti memperkenankan doa itu, maka jadilah dia betul-betul penzina perempuan berkat dari doa orang2 yang menyebut namanya.

Rasulullah SAW bersabda " Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari kiamat dengan nama kamu. Oleh itu perelokkanlah nama kamu." Malanglah bagi kita yang ada nama baik2 tapi tak nok orang sebut, ditukor kepada nama pendek, pada hari kiamat esok malaikat akan memanggil nama kita yang baik dan panjang berjela tu, tapi roh kita pulok lambat bangkit sebab tak biasa dan sebati dengan nama panjang tu sebab didunia dipanggil nama lain.Tapi kala nama burok, langsung tak dipanggillah nama kita dihari kiamat esok...Alangkah ruginya kita disebabkan nok kenama cantik dan glamer luarannya saja.

Oleh itu kala nok bagi nama anok biarlah pendek aja, tapi maksud cantik dan mudah disebut sepenuhnya, bukan sebut sekerat aja. Wallahualam.

Sekian Wassalam.



11 comments:

  1. salam Lipis Lady..
    boleh tahan jugak aok yek..he he..
    jangan la di panggil TANDAS ke deme tuu ..cian dia..tapi yang lain aok cakap siap sabda nabi tu koi sokong..jazakallah..

    ReplyDelete
  2. salam weh,

    nama penuh lipislady ape yek?

    tertanye-tanye gek bile aok buat n3 pasai nama nih..hehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,

    * En Pie..terima kasih

    * En.Zul,bior dia faham, nama yang kita gelor pada dia tu beso maknanya..

    * En. Mazru, nama penuh keh NORMAH, makna setakat ini keh cari tak jumpa lagi.

    ReplyDelete
  4. Sesuai kash kira N3aok neh...bab nama bete het aok kabor teeh...keknya org kampung kawan nama deme pelik2 kria, tajul , gerdak hehehe...apa ker makna haram kawan tak tau...

    Nama aok lawo supa nama makwe lama kash dulu huhuhuhu......org kampung kash ada juge nama gineh nyer sebut dik deme nermoh aje hehehe..

    ReplyDelete
  5. eh bile ulok budok esah tu tuko nama echa... geli geleman pulok telinga koi ndengo ter

    ReplyDelete
  6. ada orang tu nama dia shamsuddin tak rodong panggil dia sally. aaw.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    * En Yassin, bla oak tuko gambo nih..tah lah orang dulu nih pada deme makin tak elok nama makin gelamer, termasuklah keh sendiri ada ke deme panggil ke keh tong....hee..keh maroh bete...last2 mok keh tuko panggil nama sebeno. tapi bak kata aok tulah deme panggil neremah...

    * Cemomoi, hehehe..tu name gelemer...

    * Tu lagi hari sebenonya endiem...jangan kata malaikat tak kenal, manusia pun tak kenal...

    ReplyDelete
  8. Salam ukhwah,

    Terima kasih sudi singga blog saya.

    Betul menamakan diri dengan nama yang membawa erti yang baik-baik yang penting.

    Besok bila mati, kita akan dipanggil dengan nama yang kawan2 kita selalu panggil, bukan nama dalam kad pengenalan.

    ReplyDelete
  9. Apa ada pada nama? kala tengok pada tajuk tu yek memang nama tak penting sangat yek, tapi pada hakikatnye sebaliknya maknanye cukup beso tu, bila kite sebek name tu macam satu doa. Seme mende ada nama yek hatta sampai ke binatang pun orang bagi nama.

    ReplyDelete