Sunday 25 December 2011

Rambutan Gading

Assalamualaikum,

Selamat berhari minggu. 
Semuga ceria selalu.

Gambar apa ni, cuba teka, sedap nampak ni. Terliur sangat rasanya? Ha.. nilah makanan favourate saya. buah rambutan gading yang saya dah hiris-hiris. Barulah mudah nak makan seperti orang tua yang tak ada gigi. Pasal apa saya buat macam ni, tulah saya sekarang ni tengah batuk. Kata orang kalau batuk tak boleh makan rambutan. Selupat biji rambutan tu akan membuatkan tekak kita mudah terguris menyebabkan tersedak dan batuk.  Sebab malas nak makan selupatnya tu saya pun hirislah. makan macam ni memang lebih sedap.


Adui laa, saya sebenarnya tak berapa sihat  sejak seminggu ni. Sepanjang hari rasa nak baring dan nak tido saja. Sebenarnya termasuk hari ini dah 9 hari saya demam, cuma hari ni dah berangsur2 baik dah. Tinggal pening dan selsema saja lagi. Orang kata bila tiba musim buah memanglah ramai orang demam dan sakit. Tah kenapa yee, sebab banyak makan buah kut. Saya sendiri sebenarnya tak makan buah pun, sejak mendapat demam Sabtu yang lepas lagilah, makan pun sentiasa berpantang, takut sangat demam melarat dan susah nak sembuh. Nak kata tak makan ubat, semua ubat yang diberi oleh Dr, dah habis saya makan mengikut aturan yang diberi.


Tapi bila dah nak baik dari demam macam ni, tekak pun mulalah meragan, macam-macam nak makan rasanya. Termasuklah rambutan gading ni hah. Walaupun masih batuk, dan semalam nampak rambutan pun tak nak beli, tapi hari ni anak bagi juga rambutan, ambil sajalah. Makan berhirislah nampak gayanya.


Rambutan gading ni memang sedap dan manis dia memang lebih sikit dari rambutan lain. Tu pasallah saya terliur sangat. Makan sikit aja, dua tiga ulas, semuga taklah sampai mengakibatkan saya batuk. Tak larat dah rasanya menanggung demam batuk ni.

Semuga jumpa lagi, Wassalam.

2 comments:

  1. Betul Kak. Mak saya pun kata, kulit dalam kerak rambutan tu yang menjadi punca batuk.

    Jika demam berpanjangan elok buat ujian darah. Bimbang penyakit lain pula.
    Semoga cepat sembuh Kak.

    ReplyDelete
  2. Tak tahu nama2 rambutan. Panggil rambutan merah, rambutan kuning aje..hehehe

    Tapi paling tak suka, isi rambutan yang tak lekang :(

    ReplyDelete