Monday 20 August 2018

Durian dan Rambutan

Assalamualaikum,

Sallam sejahtera dan selamat pagi, rakan-rakan blogger, pengunjung blog Kak Mah yang setia.
Alhamdulillah, bersua kembali kita di arena Blo Lipislady ini. Alhamdulillah Kak Mah pun dah rasa segar sikit pagi ini.

Oh yer, sahabat-sahabat semua, Kak Mah sebenarnya baru saja sembuh dari demam dan batuk. Lebih dua minggu Kak Mah mengalami demam, walaupun tak berapa teruk tapi berpanjangan dan boleh dikatakan menganggu jugalah aktiviti harian Kak Mah.

Bukan demam yang Kak Mah nak ceritakan disini, sebab demam Kak Mah pun dah sembuh sepenuhnya, batuk pun dah sembuh, cuma yang tinggalnya penyakit biasa Kak Mah sajalah yang merisaukan Kak Mah ni. Kerana penyakit ini Kak Mah terpaksa dikejarkan ke hospital waktu maghrib dan merasa jugalah Kak Mah berehat di bilik kecemasan beberapa jam sebelum di benarkan oleh doktor pulang kerumah lewat tengah malam itu.

Penyakitnya tak lain tak bukan ialah penyakit darah tinggi dan kencing manis. Penyakit ini memang popular sangat dikalangan kita sekarang ini tak kira peringkat umur, jantina dan status kehidupan. Bila Kak Mah berada di hospital untuk rawatan, kebanyakan pesakit yang datang mendapatkan rawatan adalah pesakit darah tinggi dan kencing manis.

Kadang-kadang timbul juga pertanyaan di hati Kak Mah, apakah yang menyebabkan penyakit kencing manis dan darah tinggi ini begitu menular. Orang muda seawal usia tiga puluhan pun dah mula menghidap kencing manis dan darah tinggi. Apakah gula penyebab kencing manis, tapi suatu waktu dulu seingat Kak Mah mak mak sedara, bapak sedara Kak Mah memang hantu gula, hantu nasi. Mereka minum kopi 'O' atau teh 'O' hamapir 5 atau 6 kali sehari. Tapi tak ada pun menghidap kencing manis. Mereka makan nasi pun 4 kali sehari. Setip kali makan nasi minumannya adalah kopi 'O' atau teh 'O'. Tapi itu sajalah makanan mereka, padi yang ditanam sendiri, diproses sendiri, lauk ikan sungai yang sentiasa fresh, sayur yang di petik dari kebun sendiri atau pucuk paku yang di petik sendiri ditepi sungai, atau pucuk kangkung yang di petik sendiri ditepi kolan. Atau sayur nangka, nenas, pucuk ubi yang di tanam sendiri di sekeliling rumah. Telur ayam atau itik yang di pelihara sendiri, daging ayam dan itik yang di pelihara sendiri yang lepas bebas disekitar rumah sendiri, makanannnya adalah padi, atau hampas sekam yang di proses sendiri. Kak Mah pasti inilah yang menjadikan mereka sihat, tanpa sebarang penyakit dan panjang umur.

Berbalik kepada demam Kak Mah tadi, Kak Mah sebenarnya mendapat rasa punca yang menyebab kan Kak Mah demam dan batuk mendadak. Dan setelah Kak Mah membuat sedikit penyelidikan, Kak Mah yakin cara pemakananlah yang banyak mempengaruhi kesihatan kita. Flash Back semula, terlanjur waktu itu musim durian, rambutan, manggis, dan Kak Mah memang dibesarkan dalam suasana buah-buahan jadi semua itu mengundang selera untuk menikmatinya. Biasa Kak Mah kalau makan durian Kak Mah hadkan cuma 3 ulas sahaja, tapi kalau masih belum puas Kak Mah akan tambah lagi seulas menjadikannya 4 ulas. Tapi kalau Kak Mah makan durian, Kak Mah makan durian saja, tidak akan menjamah buah-buahan yang lain sehingga esok harinya.

Tapi malam Kak Mah mula demam, Kak Mah munkin tersilap makan, sebab malam tu Kak Mah buat santan durian mentah untuk menjadi lauk nasi, kerana tidak ramai yang suka makan santan durian dengan nasi semua yang lebih itu Kak Mah habiskan. Owwahh.. Disamping Santan durian Kak Mah ada juga lauk ikan masin dan sambal. Berpeluhlah juga Kak Mah menghabiskannya dan kebiasaannya kak Mah tak pernah makan nasi lebih secawan, malam tu Kak Mah makan bertambah.
Selesai makan nasi kami hadap pula buah rambutan manggis dan sebagainya. Pagi esoknya Kak Mah sakit tekak yang teramat sangat. Dan bermulalah episod sakit tekak, demam dan batuk juga bermulalah episoh kunjungan ke klinik 1M, hospital, klinik dan farmasi.

Alhamdulillah setelah sepuluh hari, hari ini Kak Mah dah kembali sihat.

Kesimpulannya, You Are What You Eat itu adalah benar.

Nasihat Kak Mah berhati hatilah musim buah ni, kalau nak makan buah jangan dicampur-campur, makan satu satu dalam satu masa, kerana itu boleh mengundang ketidakselesaan perut dan tubuh, silap-silap dapat sakit. Lebih lebih lagi kepada orang-orang yang menghidap penyakit macam Kak Mah ni, dan terpaksa bergantung kepada ubat-ubatan yang dibekalkan oleh doktor.

Semuga Jumpa Lagi, Sallam Aidil Adha buat semua.

Wassalam,



2 comments:

  1. Salam kenal Kak Mah..
    LZ doakan semoga Kak Mah segera sembuh seperti sediakala..
    Bulan lepas juga LZ diserang batuk teruk, hampir 2 minggu. Bila throwback bukan sebab pemakanan tetapi cuaca panas melampau dan jerebu.. Alhamdulillah kini pulih sepenuhnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsallam, LZ, alhamdulillah, sihat dah Kak Mah ni,
      Yerlah kut, cuaca yg tak menentu ni munkin buat kita tak sihat

      Delete