Wednesday 14 April 2010

Pengalaman Ngeri Keh Dalam Keretapi....

Assalamualaikum.

Dulu kala sebut aja nok pegi keKelantan, amboih bukan main suka lagi keh, maklumlah dapat lama sikit naik keretapi. Itu masa kecik2 dulu. bila tiba masa remaja pulak,lagi suka naik keretapi lama2, dapat kenal2 dan borak2 dengan guard keretapi, hehehe...

Tapi cerita ngeri keh nih berlaku sekitar tahun 1998 dulu, masa tu keh dah dewasa, selalu berulang alik ke kelantan. Biasa keh kala ke kelantan naik keretapi turun di steysen Pasir Mas. Nok pegi ke Kota Baru mudoh dah, jalan kaki sikit terus aja ke steysen bas, naik bas terus ke Kota baru.

Sekali sekala keh kala ada masa keh merayau2 di pasar yang terletak di seberang jalan keretapi Pasir Mas tuh. Barang2 kat situ muroh2 dari barang2 di Lepih nih. selalu juga keh beli barang jenama buatan Thailand yang banyok terjual disitu. Sekarang ni tak tau lah ada ke dok lagi pasar tu. Lama bete dah tak pegi ke Pasir Mas. Last sekali 4 tahun yang lepas.

Ada satu hari tu, keh sampai awal ke steysen Pasir Mas dari Kota Baru. Keh pun ambil kesempatanlah merayau-rayau di pasar yang gelak sengkuak tu, tapi bagi keh best pasar tu, semua menda yang keh nok ada dijual disitu, dari kain baju ke bunga dan hiasan, dari barangan tembaga ke barangan emas, perak semua ada. Dari etot ke ikan kembong. Keropok leko dan keropok leper pun ada. Pendek kata kala sesekali datang tu keh borong abislah, semua nok rasa. hari tu abis semua bahagian pasar tu keh ronda, sampai ke tempat menjual ikan basah pun ke pegi.

Bila keh tengok2 rega ikan tuh, mak aiii......muroh2nya ikan disini. Ikan selar hok beso terbangkok tu pun deme jual seringgit aja seekor. Geram keh nok beli bok balik ke Lepih. Molek lagi gayanya ikan tuh. Bila keh belek2 ikan tuh tuannya pun kata ke keh, akak belilah ikan nih muroh aja, seringgit seekor, kala akak beli lima ekor 3 ringgit aja, kata dia..

Tergoda sungguh keh, kala bok balik ke Lepih nih seminggu keh tak payoh beli ikan, bisik keh dalam ati.Lantas keh beli 5 ekor, suruh dia balut tebal2 sebab keh nok bawok balik ke Lepih kata keh. Toke ikan senyum2 ke keh. Agoknya suka sangat ikan dia laku 5 ekor sekali gus.

Selesai membeli beloh keh pun kembali ke setesyen , keretapi pun dah tak lama nok sampai. Sedang moleklah. Bila keretapi sampai keh pun terus redah nok naik dengan barang sarat kiri kanan tangan. Susoh jugak nok naik kala gitu gayanya. Tapi Alhamdulillahlah dapat juga keh naik dengan selamat dan duduk belakang sekali.

Tak sampai setengah jam dalam keretapi keh pun tertido. Rasanya keh sedo semula setelah 2 jam tertido, itu pun sebab keh nok ketandas. Laa, jauh pulok tandas nih, terpaksalah keh melalui satu koc untuk sampai ketandas.

Masa berjalan balik dari tandas ke tempat duduk keh, keh nampok orang dalam koc yang tengah semuanya kembang kempis hidung nya. Menda pulok deme nih? bisik ati keh. Ada juga yang keh nampok berpandangan sesama sendiri dalam keadaan yang mencurigakan. Ah!! sudah wabak apa pulok nih. keh mulalah rasa suspen. Apahal deme nih semacam aja gayanya. Selasa berada ditengah2 koc tersebut, tiba2 aja hidung keh tertangkap satu bau yang tak menyenangkan.

Bulu tengkuk keh terasa merembang pulok. Tadi masa keh terbangun dari lena keretapi sedang merentasi hutan tebal rasanya. Keh pun rasa chuak, kot-kot ada menda yang tak nampak menumpang koc tu masa merentasi hutan tebal tadi. Keh pun sama mengembang kempiskan hidung mencari punca datangnya bau yang tak menyenangkan tu tapi tak juga dapat keh mengenalpasti dari mana asal bau tu.Cuma baunya aja macam perat2 sikit, kohok sikit pun ada.

Takut terjadi sesuatu keh pun cuba meemjamkan mata. Biorlah deme tuh yang kalut mencari punca bau kohok tu yang semakin lama semakin menusuk hidung. dan baunya pun dah merebak ke koc-koc yang bersebelahan, sehingga guard pun tak senang duduk, kedepan kebelakang, anihnya tiada siapa pun yang berani buka mulut bertanya dari mana punca bau itu. yang mampu deme lakukan hanyalah berpandangan sesma sendiri.

Anihnya keh dalam orang kalut2 mencari punca bau kohok tu, boleh keh tertido semula. nampo gayanya terpaksalah keh berhenti bercerita disini saja. Akan keh sambung semula lepas terbangun dari tido nanti.

Sekian, tunggukan cerita seterusnya ' Pengalaman Ngeri Keh Dalam Keretapi.'

Wassalam.





11 comments:

  1. salam..

    hehehe,koi rs koi da tau bau mende tu wehh...hehehe

    ReplyDelete
  2. salam,
    ambui2 aok weh, buat saspen keh. letih la keh nok nunggu aok bangun tido!

    ReplyDelete
  3. akok nok gi tido dulu ke ni, koi nunggu bile crita ni nok abih

    ReplyDelete
  4. tak sabor nunggu sambungan cite ni..wat saspen tul LL...heheh

    ReplyDelete
  5. bila pulak nak sambung ni.. ngeri sungguh.

    ReplyDelete
  6. Salam weh...
    Kawan sendiri dah lame benor tak naik kereta api apa rasanya kawan tak tahu.. jaman reel keretapi bersambung dulu aje kash naik hehehe..

    ReplyDelete
  7. Sambung segera yak aok..jangan bagi kome tertunggu tunggu..

    ReplyDelete
  8. Tak sabo nk nunggu sambungannya..bau..bau...

    ReplyDelete
  9. Aok nak sambung lepas megerib ye!!!

    ReplyDelete
  10. salam..
    amboi siap tido la puloks
    he he..citer behhh!!

    ReplyDelete
  11. Tak sabo tunggu sambungannyer..

    ReplyDelete