Thursday 20 May 2010

Pantang Sekerat

Assalamualaikum,

Petang tadi keh baca majalah Al Islam keluaran bulan Mei 2010. Diantara tajuk yang sangat menarik perhatian keh ialah tentang ayam goreng. Fuhh..sedak kala masa lapo-lapo dapat seketul ayam goreng, ratoh tengoh panas2 tu, orang lalu sebeloh belakang grenti tak sedo.
Tapi ini bukan cerita yang sebeno yang keh nok ceritakan. Alah ayam goreng mana2 pun boleh dapat, keh sendiri selalu goreng ayam, tapi keh tak makan sangat.

Cerita sebenonya ialah tentang mengapa bila kita makan ayam goreng, tepong goreng ayam tu rangup popalih, dah sejuk pun masih rangup seolah-olah tak masuk angin atau lemau langsung.

Menurut seorang pembantu chef dari sebuah restoren terkemuka , ayam yang rangup sangat tu digoreng dengan minyak yang dah dicampur dengan lemok babi, yang didatangkan ke negara kita nih dalam bentuk mentega. mana restoren hok ada chef atau pekerja melayu tu deme tak syak langsunglah yang mentega yang deme letok dalam minyak untuk menggoreng ayam ke, ikan ke, udang ke tu adalah sebenonya lemok babi sebab dah dibagi tau itu adalah mentega.

Itulah sebabnya juga kala keropok atau makanan ringan yang kita beli dikedai terutama yang dikeluarkan oleh orang yang bukan islam memang terlebih rangup, terlebih lemok dan mana hok yang sepatutnya cepat basi tu tak basi-wasi walaupun dah expired. Semua tu menurut chef yang
dah pun berhenti kerja sebagai chef tu digoreng dengan minyak yang dicampur dengan mentega babi, atau pun diantara bahan untuk membuatnya adalah mentega babi.

Faktanya, makanan yang dicampur mentega babi lambat rosak disebabkan bakteria babi yang kuat dapat menyokong bakteria lain didalam makanan tersebut untuk terus hidup, yang mana kehadiran bakteria yang kuat membuatkan makanan lambat rosak dan lambat berkulat.

Cara untuk mengesan kehadiran mentega babi didalam makanan terutama makanan ringan, rasanya adalah seakan-akan kelat sikit bila kita makan. Nih agoknya menjadi bahan dalam maknan ringan untuk kanak-kanak dan makanan segera, wallahualam. Sebab itu agoknya orang sekarang ni perangai pelik2 belaka. Gone weh boleh percaya ke dok, sama-samalah kita menilainya.

Berhati-hatilah kita supaya tak pantang sekerat, daging nya tak makan, tapi lemoknya kita makan habis.

Sekian Wassalam.

10 comments:

  1. makan makanan biasa kita lagi selamat, goreng di rumah

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    * Al-man, memang bala...tapi masa ada yang tak sedo tentang bala tu..

    * Cikgu Hani, dunia dah moden dan akhir zaman, macaam2 adaa...

    * Daun, betul tu, terjamin kebersihan..suci dan halal...

    ReplyDelete
  3. Bete het teeh...berpantang bior pantang bete jgn pantang jumpe hehehehe...mmg maru.

    ReplyDelete
  4. eeiii uwekkk. memang byk sgt la lemak lemak babi kat makanan makanan skang neh. cemane la nk buat

    ReplyDelete
  5. gone le semayang kita nok khusyuk yek, hasil hok dapat dok bercampor, hok makanan pon same juge

    betei le perangei huduh disebakkan menda-mende gi le

    ReplyDelete
  6. Nak buat guane..main belasah jer dah kita ni..

    ReplyDelete
  7. salam..
    phewwww..
    sedaknya makanan
    lapo la pulok ni
    he he he..

    ReplyDelete
  8. Apa peranan penguasa dalam hal ini? Kita memerlukan mereka

    ReplyDelete