Sunday 9 May 2010

Membalas Jasa Ibu.

Ini ajalah gambo yang sempat keh snap masa mesyuarat tadi,
Puan Pengerusi tengoh berucap, tu pun muka dia tak nampok.

Assalamualaikum,

Alamak tertinggal keretapilah pulak. Pukul berapa dah nih, oppsss...dah pukul 4.39 petang. Cepatnyalah masa berlalu. Pagi tadi bangun pukul 6 pagi. Sebelum tu tidur pukul 4.30 pagi. Buat apa tidur lewat sangat tu? no no no..bukan bertenet yee...tapi membuat persiapan terakhir untuk mesyuarat hari ini yang bermula pukul 8.00 pagi tadi dengan Pendaftaran Ahli, seterusnya Majlis Perasmian, dan kemuncaknya Mesyuarat Agung. (Tak sempat nak snap gambo, bz sesangat). Alhamdulillah, tepat pukul 2.00 petang semuanya selesai dengan jayanya.

Mesyuarat tadi semuanya bersangkutan dengan ibu yee...dari ibu untuk ibu, "Mesyuarat Agung Pertubuhan Ibu Tunggal Daerah Lipis" yang mana pertubuhan ini ditubuhkan semata-mata untuk membela nasib ibu-ibu tunggal yang ditinggalkan suami, bercerai dan kematian suami. Pertubuhan ini mendapat sokongan penuh berbagai agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Pertanian, Jabatan Agama Islam, Pejabat Daerah dan Tanah dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan, sekadar beberapa nama, orang perseorangan dan sudah pastinya wakil2 rakyad dan Ahli Parlimen Lipis yang juga penaung Pertubuhan ini.

Semuanya ini sebagai mengenang, menghargai dan membalas jasa ibu, terutamanya ibu2 yang berkorban membesarkan anak2 mereka bersendirian.

Lari topik sikit, sepatutnya entri ini dah dipos kan tengah malam tadi, tapi kerana kesuntukan masa, baru ini dapat ditaip. Itu pasallah lari sikit dari topik asal.

Kembali kepada topik asal. Membalas jasa ibu. Mengikut pandangan keh dan apa yang keh rasa, sebagai seorang ibu.

Sebagai anak2 tidak perlulah mereka bersusah payah untuk membalas jasa ibunya ini dengan membelikan jambangan bunga, atau makan2 ditempat yang special,atau membelikan keh hadiah2 yang mahal2. (Tapi kalau beli tu keh ambil dengan gembira sekali). Kalau mereka tidak mengucapkan Selamat Hari Ibu pun tak mengapa, keh tak berkecil hati.

Bagi keh cukuplah hanya sekadar mereka sedar siapakah mereka di bumi Allah ini, apa peranan mereka dan mengapa mereka dilahirkan, Sudah tentu untuk menjadi muslimin dan muslimat yang sejati. Apabila ini sudah terlaksana sudah pasti mereka akan tahu bagai mana untuk membalas jasa ibu mereka. Kerana bagi keh setiap hari itu adalah hari yang istimewa bagi seorang ibu seperti keh ini.

Walaupun entri ini dah ketinggalan keretapi, tapi untuk mengakhiri entri ini keh ucapkanlah "Selamat Hari Ibu" juga buat semua wanita yang dah bergelar ibu, bakal2 ibu, semoga pengorbanan anda semua di beri ganjaran yang berlipat ganda oleh Allah SWT. Amin.

Sekian Wassalam.

4 comments:

  1. gone doh banyok ke ngumpul hadioh?

    ReplyDelete
  2. Salam juga slmat hari ibu utk semua yg bergelar ibu. Tanpa ibu kita tidak dpt melihat bulan dan matahari. Bersyukur kita hendaknya dan bukan sekadar jasanya sahaja tapi lebih hebat pengorbanan ibu itu sendiri tehadap kita.

    ReplyDelete
  3. salam..
    selamat hari ibu
    buat aok juga LL
    moga ceria dan
    sihat sokmo

    ReplyDelete