Wednesday 13 October 2010

Malam Pertama....

Assalamualaikum,

Nih cerita paling sensasi, pasti semua orang teruja nak mengetahuinya. nanti dulu weh, malu juga nok mendedahkan cerita malam pertama nih. tapi tak apalah yek, anggap saja ianya sebagai hiburan semata-mata.

Ceritanya begini, pada mulanya keh memilih malam Rabu untuk dijadikan malam pertama keh, hehehe...tidur rumah baru lah....mudoh het kenen kelain...tapi tah macam mana berkemas tak siap2, nok tak nok terpaksalah tunda ke malam Jumaat, adik pun setuju nok bermula dengan malam Jumaat. Sementara nok menunggu malam Jumaat kome berdua beranak tido rumah lama beralas toto sehelai seorang.

Hari Khamis tu keh balik rumah dalam pukul 6.30 petang, talipon semua orang yang keh rasa boleh menemankan keh, kalau tak tido pun, dapat sembang2 aja pun jadilah untuk menaikkan semangat keh. Lagi pun keh memang rasa takut sangat, kebetulan pula lampu cuma ada diruang tamu saja, semua bilik tak ada lampu termasuk dapur dan bilik air. Tapi semuanya tak dapat menemankan keh. Semua ada hal sendiri, kebetulan malam Jumaat semua orang kesurau atau masjid untuk berjemaah.

Adik pun malam tu lambat balik sebab berada di rumah kawan dia, maka tinggallah keh seorang diri dalam kegelapan. Sampai dirumah suasana memang suram dan gelap, satu lampu mana cukup, keh pun pasang lilin disetiap bilik dan sudut. Siap pasang lilin keh mandi untuk solat Maghrib. Sambil tu mata melilau kesetiap sudut yang samar-samar. Terasa macam mintak pula nak lihat ada sesuatu didalam kesamaran itu.

Masa berada didalam bilik air tu lah tiba-tiba saja perasaan takut datang, mengigil keh ketakutan, rasa macam tak nak bergerak sebab keh rasa setiap pergerakan keh diperhatikan. Tapi keh gagahi juga untuk solat di ruang tamu, terang sikit. Masa duduk tahayat akhir keh perasan macam ada sesuatu melintas dibelakang keh. Berderau juga darah, tapi alhamdulillah dapat juga keh menyudahkan solat dengan sempurna.

Lepas solat tak henti2 keh membaca ayat-ayat al-Quran yang mana keh ingat sambil cari buku Yasin, baru perasan kesemuanya satu kotak berisi surat yassin masih tertinggal dirumah lama. Nasib ada satu Quran yang dah lama, cari surah Yassin dan baca sampai tamat. Lepas tu cepat2 talipon adik suruh balik, rupanya adik masih dirumah kawannya sebeb kat sana hujan.

Keh dah tak reti nak buat apa, ketakutan yang teramat sangat, hanya yang mampu keh buat berbaring diatas sofa sambil baca Quran sehinggalah adik dengan seorang kawan dia yang nak menemani kome, balik dalam setengah jam lepas keh solat. Tengah malam dalam kul sepuluh keh pegi jemput akak dan kumprinx yang baru balik dari Kl pun ada datang. Pukul 12 tgh malam baru mereka balik. Lega sikit rasa ati keh.

Sekarang ni Alhamdulillah, rasa takut dah berangsur-angsur kurang. Keh dah boleh tinggal seorang semenjak semua bilik dah ada lampu, tapi terpaksa pasang kesemua lampu yang ada, tak boleh satu sudut pun yang samar...

Tapi setiap malam dalam pukul 11.00 keatas keh selalu dengar suara beberapa orang perempuan lalu depan rumah keh,dengan tumit kasut kerasnya yang berketap2, tak tau mana deme duduk sebab kebanyakan rumah sebaris dengan keh tu kosong dan disewa sebagai stor sahaja, manakala rumah yang berpenghuni semua keh dah kenal penghuninya.

Biarlah mereka pun makhluk Allah, bisik hati kecil keh...

Sekian, Wassalam.






13 comments:

  1. Salam.. Suspen juga kawan membaca citer aok neh. Dalam gitu pada pengamatan kawan "keras" juga kawasan rumah aok nie... seram sejuk itu terkadang di pengaruhi oleh suasana hati tak tenang dan didalam ketakutan. Jika suasana bertukar tiba2 menjadi merembang bulu tengkok mmg ada yang tak kena disitu. :)

    ReplyDelete
  2. keh cadang kak LL cari air jampi pagar rumah elok2..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, En. Yassin,

    Keh rasa bukan dalam rumah, dia lalu lalang aja kaat luar rumah agoknya..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, En Hisyam,

    Memang nak buat, tapi rumah tu nak duduk 3 bulan aja, taun depan nak kena pindah lagi, rumah sebelah pada rumah tu, sekarang tengah repair... letihlah weh keh memikirnya bab pindah randah nih...

    ReplyDelete
  5. huhu ingat cerita dalam kelambu daa++++

    ReplyDelete
  6. salam LL..beraninyanya..kalau akak tak tau lah..mau lari keluar rumah masa tu jugak..
    Alhamdulillah..LL dah mula rasa berani..jadi boleh la tenang sikit bila tinggal sorang..

    ReplyDelete
  7. saja le tu nak bagi lagik kaut semangat ter

    ReplyDelete
  8. salam..
    tahniah berumah baru..
    moga sejahtera semuanyaa..
    aman damai..di murahkan rezeki

    ReplyDelete
  9. Salam..
    Selamat berpindah.. pindah randah nie memang meletihkan. Saya di sini 4 atau 5 kali dah berpindah dari satu rumah sewa ke rumah sewa yang lain. Sekarang dah ada rumah sendiri, lega lah sikit..

    ReplyDelete
  10. Agoknya dia numpang lalu jer,,

    ReplyDelete
  11. ngacau ke bende tu...kalo nok numpang je....takpe

    ReplyDelete
  12. Seram gak. Harap LL kuat semangat.

    ReplyDelete
  13. seram gak tu, kak tapi kuatkan semangat.

    ReplyDelete