Tuesday 26 October 2010

Menu Malam Tadi

Assalamualaikum,

Kadang-kadang kalau tiap-tiap malam makan nasik lauk goreng2 atau lemak2 atau gulai masam ni muak juga tekak rasanya, oleh kerana itulah keh sejak akhir2 ini telah menukar menu makan malam keh kepada menu yang lebih simple dan jimat, seperti dalam gambar diatas.

Menu malam keh itu ialah bubur oat segera yang yang tak perlu dimasak, cuma kuah nya aja dimasak itu pun cara yaang paling mudah. Cuma rebus aja daging ayam sebesar kotak mancis yang telah dipotong nipis2, dicampur dengan sdikit halia, bawang putih, (untuk buang angin) dan seulas bawang merah atau boleh juga diganti dengan ikan bilis, atau ikan bilis goreng dan sedikit sayur, bila dah masak tuang aja keatas oat tersebut dan kacau. Kalau suka berkuah banyakkan air masa merebus ayam sebab oat ni kuat makan air.

Tengoklah habis sepinggan keh makan, bolehlah mengenyangkan sampai ke pagi. Disamping mudah disediakan, jimat dan tidak ada bahan yang boleh menambah kilo, menu keh ini sebenaranya amat baik untuk menurunkan dan mengawal paras kolestrol dalam badan kerana memang oat ini berfungsi menurunkan paras kolestrol, yang mana secara tak langsung jika kolestrol dalam darah diparas normal, lain2 penyakit terutamanya darah tinggi dan jantung akan terkawal. InsyaAllah.

Sekian, Wassalam.

7 comments:

  1. ah..jadi bubur berbudak la pulok :) singgah kekawan berlapor mlm weh :)

    ReplyDelete
  2. Kome ingat kome pun kena makan bubur gini juga..tapi kalu bubur nasik kome pernoh bantai sampai 3 mangkuk..

    ReplyDelete
  3. salam..
    aok diet juga yak?
    he he..

    ReplyDelete
  4. baguh maken oat utk kurangken kolestrol.. keknya, keh tok daya nak menelannya sebab takde bende rasanya.. last2 terbengkalai je lah projek diet keh dulu.. bila dah tahu cara nok masok kuah dia macam entri ni, rasa nak makan semula oat lepaih ni..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, En Yassin

    Apa taknya en Yassin, bukan ke kita ni semakin tua semakin bebalik menjadi bebudak, kalau ada kekawan singgah keh masaklah untuk deme..

    ReplyDelete
  6. oit licin lah bubur. mesti sedapkan

    ReplyDelete