Thursday 7 June 2018

Sallam Bersahur

Assalaamualaikum

Sallam bersahur buat semua rakan-rakan blogger Kak Mah dan pengunjung pengunjung senyap Blog Kak Mah yang dikasihi selalu. Alhamdulillah, pagi ni Kak Mah terbangun awal sikit, pukul 1.30 pagi, bukan untuk bersahur lagi sekadar nak minum secawan air manis. sebelum makan ubat. Tadi sebelum tidur terlupa pulak nak makan ubat.

Bila dah terjaga dari tidur ni susah pulak nak tidur semula, macam dah puas tidur saja rasanya, Inilah yang Kak Mah buka blog dan menulis sepatah dua kata, sekadar menambah entry yang sekian lama tertangguh. Alhamdulillah, bila dah mula menulis, memacam pula yang keluar dalam ingatan ni.

Teringat Kak Mah baru dua hari lepas menyudahkan jahitan perca kain yang berlambak dirumah Kak Mah ni, siap sehelai selimut tampal untuk kegunaan cucu-cucu yang akan balik beraya nanti. Selesai satu masaalam selimut. 


Teringat juga beberapa minggu yang lepas Kak Mah dapat tempahan buat kek pelangi sebanyak 8 biji untuk hari pertama, dan 10 biji untuk hari esoknya. Subhanallah, kek Kak Mah Yang sepatutnya jadi macam gambar di atas, tetapi tetiba menjadi rosak kesemuanya seperti ganbar di bawah. Menangis kak Mah dan terpaksa kansel semua order pada kedua-dua hari tu.

Tak tau apa yang menyebab kan kek Kak Mah terjadi seperti ini, puas sudah Kak Mah mencari puncanya, termasuk pada bahan yang digunakan, pada oven, pada cara menyediakannya, semuqanya tidak mendapat jawapan yang menasabah. Akhirnya Kak Mah pasrah dan terus membuat kek yang kadang-kadang menjadi dengan baik dan kadang-kadang kurang menjadi, bergantung pada keadaan, namun masih boleh di jual dan di makan. Alhamdulillah.

Kini penjualan kek pelangi masih diteruskan dan kak Mah masih mengambil tempahan disamping kak Mah menjual di gerai Ramadhan Kak Mah. Disamping menjual kuih-kuih yang lain. Alhamdulillah rezki bulan Ramadhan ini tidak mengecewakan.

Ok rakan-rakan, samai sini dululah tulisan Kak Mah, dah rasa mengantuk pulak dah ni, nak selayar sekejap sementara menunggu waktu bersahur. 

Sallam bersahur. 
Sallam berpuasa
Sallam Aidil Ftri, yang bakal menjelang seminggu lagi
Inn Shaa Allah.

Wassalam


No comments:

Post a Comment