Sunday, 1 July 2018

Susu Badam dan Kurma

 Assalamualaikum,

Sallam Subuh,
Sallam Shawal...

Rakan-rakan semua, dah habis puasa ganti ke, dah habis puasa 6 ke. Kak Mah belum lagi, masih berbaki beberapa hari lagi. Hari Kak Mah kena check darah, Kak Mah tak larat nak puasa sebab kena berpuasa dari pukul 10 malam, tak boleh makan sahur, sebab pukul 8 atau 9 pagi dah nak kena cucuk untuk check darah.Inn Shaa Allah sebelum habis Shawal habislah puasa ganti dan puasa 6 Kak Mah tu.



Pagi ni Kak Mah sebelum memulakan hari, Kak Mah minun Susu Badam. Subhanallah Susu Badam ni banyak khasiatnya dan sedap pula rasanya. Untuk kawan-kawn yang masih berpuasa tu boleh cuba buat Susu Badam dan Kurma untuk mendapatkan tenaga tambahan sikit.

Mudah aja nak buatnya

Sediakan 50 biji badam, rendam selama 12 jam
Air sebanyak 500 ml
Kurma 5 ulas
secubit garm

Basuh kan badam yang dah direndam selama 12 jam bersih-bersih, tuskan
Masukkan dalam pengisar, masukkan sekali kurma yang dah di basuh dan dibuang bijinya
Masukan air dan garam.
Kisar hingga halus, boleh tambah kurma kalau mau rasa manis sikit
Boleh juga tambah sikit madu.
Boleh di kisar sama ada dengan air panas atau sejuk,
ikut selera sendidi.
Kak Mah suka susu suam.
Selepas dikiar perlu di tapis dengan penapis kain seperti tapis teh di kedai
untuk susu yang bersih dan tidak berhabuk.
Sedia di munum.


Ni sebagai hiasan je, Nasi Gorang Petai kak Mah buat beberapa hari yg lepas.
 Lama Kak Mah tak makan petai. Baru cuba setelh sekian lama. Sebenarnya Kak Mah 
kurang dah nak makan petai ni,tapi jarang-jarang sekali tu terliur juga.
Tak dapat nak berhenti terus.


Ok lah semuga jumpa lagi

Sallam sayang dari kak mah.

Wassalam.

3 comments:


  1. شركة التميز المثالي للخدمات المنزلية وتنظيف المنازل والشقق والفلل بالدمام والخبر والقطيف والجبيل
    قسم خاص لتسليك المجاري بالضغط ومكافحة الحشرات وتنظيف للمجالس والسجاد والموكيت وتنظيف الخزانات
    نقدم افضل الخدمات المنزلية بالمنطق الشرقية 0551844053

    شركة تسليك مجاري بالدمام
    شركة تنظيف منازل بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالدمام
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تسليك مجاري بالخبر
    شركة تنظيف منازل بالخبر
    شركة تركيب وصيانة الكهرباء بالدمام والخبر
    شركة المثالية للتنظيف بالجبيل

    ReplyDelete