Thursday 7 May 2015

Kita Berblog Untuk Apa

Assalamualaikum,

Salam pagi Khamis rakan blogger kakmah, pengunjung tetap, dan pengunjung yang sudi singgah di blog kakmah ini. Sebenarnya dah lama ada pertanyaan ini didalam hati kakmah ini. Tapi setiap kali nak buat entry kakmah hilang punca, tak tau apa perkataan dan ayat yang nak dimulakan dulu.Kakmah rasa topik ni tak adalah berat sangat, tapi bagus juga untuk dibincangkan. 

Kakmah mula berblog pada tahun 2009, diam tak diam dah enam tahun rupanya yer..Walaupun dah banyak entry yang kakmah tulis, dah ramai pengunjung-pengunjung yang singgah membaca entry kakmah yang tak berapa menarik, dan ada juga yang menarik ini, tapi masih kakmah rasa tidak puas hati dengan pencapaian kakmah dalam berblog.

Berbalik kepada tujuan kita berblog, pada awalnya memang kakmah tak tauuntuk apa kakmah berblog, apa nak ditulis, pendek kata kakmah tak ada sesuatu yang khusus nak ditulis di blog ini, cuma bila ada sesuatu yang kakmah rasa menasabah untuk dikongsi, kakmah tulislah, dan pada awalnya mendapat banyak juga respond dari kawan-kawan yang membacanya.

Dipertengahan masa berblog, kakmah rasa memang blog ni mendapat sambutan tak kurang juga hebatnya sehingga hingga kini kakmah dah mendapat lebih 300,000 pengunjung. Namun apakah itu boleh mengukur tahap kepuasan kakmah berblog. Jawapannya adalah tidak. Jujur kakmah katakan hingga kini kakmah masih rasa tidak puas hati dengan pencapaian kakmah dalam berblog.Ini kerana blog yang berjaya haruslah dapat menjana pendapatan kepada pemblog-pemblog itu sendiri, itu pendapat kakmah. Kakmah pasti ada orang lain yang setuju dengan pendapat kakmah ini.

Namun ada juga orang yang tidak kisah itu semua kerana tujuan mereka berblog hanyalah untuk meluahkan apa yang terbuku dihati, apa yang menjadi kemuskilan dijiwa kerana blog adalah tempat yang paling mudah untuk berbuat demikian. Mereka seolah-olah syok sendiri dengan entri-entri yang kadang2 turut menyinggung perasaan orang lain. Memang pada awal penglbatan kakmah dalam berblog ini banyak kakmah jumpa blog yang begitu dan ada juga terjadi perang komen diruang komen.Bagi kakmah suasana ini amat tidak menyenangkan dan kebiasaannya kakmah akan menjauhi blog yang begini.

Ada juga yang berblog untuk berkongsi pengetahuan,tak kiralah mengenai kesihatan, perubatan, politik, aktiviti dan kejadian semasa serta masakan. Setakat ini blog masakan yang paling top ranking, paling digemari dan paling mendapat kunjungan yang ramai. Boleh buat duit ni, tapi bagaimana. Ini yang sedang berlegar-legar dalam benak kakmah ini.

Dan buat masa terkini inilah tujuan kakmah berblog, untuk menjana pasif income terutamanya buat orang seperti kakmah ini yang dah malas nak bekerja membanting tulang, Opppssss....Tapi bagaimana yeee...

Beri kakmah masa sedikit untuk mengkaji bagaimana dan apa yang dah dilakukan oleh orang-orang yang dah berjaya menjana income melalui blog mereka malah ada yang berpendapatan jauh lebih tinggi dari apa yang mereka dapati melalui pekerjaan tetap mereka, hanya dengan menghadap komputer beberapa jam sehari, berblog.

Inn Shaa Allah mulai sekarang kakmah akan kongsikan setiap apa yang kakmah lakukan dan setiap pengetahuan yang kakmah dapati untuk menuju kearah aktiviti berblog yang boleh mendatangkan keuntungan. Dan untuk tajuk ini dan yang seterusnya kakmah akan letakkan dibawah Label Mengapa Kita Berblog.

Sehingga setakat ini dulu mengenai entry kali ini, semuga kita berjumpa dilain kali dengan topik yang lain pula, salam keceriaan dan selamat berblog dari kakmah.

Wassalam.




4 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Mah...

    kebelakangan ini saya rasa, kerajinan saya unyuk berblog semakin menurun dan saya hanya memaksa diri untuk membuat catatan setiap hari walaupun tanpa isi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsallam, kakcik,
      Memang macam tu lah kak cik kalau kita berblog tanpa matlamat,
      memang kadang2 terasa malas nak update entri, malas nak blogwalking,
      tapi kalau kita set matlamat nak jana income, munkin rajin sikit kut..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. assalamualaikum, saya berblog sebab nak tulis ttg life saya, ala-ala diari gitu... tapi diari yg bertapis.. hehehe

    ReplyDelete