Monday 11 May 2015

Matlamat dan Buku Catatan

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, bertemu lagi kita di pagi yang hening ini. Alhamdulillah juga, kakmah baru saja selamat sampai dari Kuala Lumpur setelah berada disana selama seminggu. Alhamdulillah juga di pagi yang hening ini kakmah dikurniakan ilham untuk mencoret didalam Blog Kakmah ini.


Tajuk Kakmah kali ini masih lagi bekisar dibawah Label Mengapa Kita Berblog, dengan tajuk
Matlamat Dan Buku Catatan. 

Apabila kita melakukan sesuatu, kita mistilah meletakkan sesuatu matlamat, barulah apa saja yang kita lakukan itu, kita akan melakukannya bersungguh-sungguh.Berblog juga mesti ada matlamatnya. Jika tidak ada matlamat kita akan mudah terasa jemu, mudah kekeringan idea untuk melahirkan entri. Ini apa yang kakmah rasa selama ini.

Bila kita telah ada matlamat, baru mudah untuk kita melaksanakan kerja-kerja yang telah kita rancang demi mencapai matlamat tersebut. 

Namun matlamat dan rancangan saja tidak memadai juga, kerana kadang2 kita pun terlupa apa yang telah kita rancang. Ini membuatkan rangcangan kita menjadi sia-sia dan matlamat tidak tercapai, masa jadi terbuang. Jadi cara yang paling baik untuk mengelakkan kita terlupa apa yang telah kita rancang, catatlah apa yang telah dirancang itu didalam satu buku yang kita namakan bukum catatan. Catatkan dahulu apa matlamat kita, setelah itu rancang satu persatu apa yang kita perlu buat. Jangan lupa setiap hari semak semula apa yang dah kita catat, apa yang dah kita laksanakan, bagaimana kemajuannya.

Dalam kita melaksanakan rancangan kita demi mencapai matlamat yang telah kita tetapkan itu, kita pasti akan memerlukan beberapa keperluan yang menghendaki kita menyimpan log in id dan password. Ini penting, catatkan juga perkara ini satu persatu didalam buku catatan kita kerana kita tak munkin boleh mengingati login id dan pasword yang banyak itu. Jangan lupa juga, jangan sesekali menulis pasword yang sama untuk beberapa login id.

Setelah ada matlamat, ada catatan tentang apa yang perlu dibuat demi untuk mencapai matlamat tersebut, barulah mudah untu kita melaksanakannya. Dan tunggu ajalah kejayaannya.

Semuga berjumpa lagi dengan tajuk yang lain pula, kakmah ucapkan selamat berblog buat rakan2 blogger dan selamat membaca kepada rakan pembaca dan kepada yang baru nak cuba membangunkan blog sila ke sini.

Sekian
Wassalam

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete