Monday, 3 May 2021

Kak Mah Nak Berkebun Juga

Assalamualaikum

Semua sahabat blogger Kak Mah serta pengunjung setia Blog Kak Mah, Alhamdulillah kita berjumpa lagi pagi ini.

Hari ini Kak Mah ada kelapangan sikit, balik dari rumah anak tadi Kak Mah belek-belek sikit sayur-sayur Kak Mah yang Kak Mah tanam di hadapan rumah.

Cuma nak bagi tau ajaKak Mah duduk flat tingkat 2, tapi tidak bermakna Kak Mah tak boleh berkebun. Hehehe. Janji ada keinganan, kan.

Jom kita tengok apa sayor apa yang ada di hadapan rumah Kak Mah yang atas kayangan ni.


Ni pokok asing-asing, Kak Mah dah tanam hampir sebulan, In Shaa Allah sebulan lagi bolehlah petik untuk masak. Masak lemak putih dengan keledek sedap ni. Masak tumis dengan kelapa parut juga sedap. Apa-apa pun tunggu dia rimbun sikit yer.


Ini bunga ati-ati, dalam sayur ada bunga, hehe. Kak Mah suka sangat tengok dain ati-ati yang berwarna warni ni. sebab itulah Kak Mah tanam.


Ini pula bayam Brazil. KakMah suka makan bayam brazil ni. Juga buat masak lemak putih dengan keledek. Buat ulam pun sedap cicah dengan sambal limau kasturi.


Bunga Daun ni Kak Mah tak tau nama apa, tapi rimbun betil duduk atas tembok depan rumah Kak Mah ni. Bimbang juga jiran rasa terhalang bila nak lalu. Tapi sayang nak potong. Sebab cantik sangat.


Daun bawang ni panjang betil. Dah satu kaki lebih dah ukurannya. Lepas lah kalau nak buat sup, tak payah dah beli daun bawang.


Kalau ada daun bawang, mesti kena ada daun sup kan. Haaa, Alhamdulillah, daun suppun tumbuh segar juga, nak masak takpayah dah nak beli. lagi pun Kak Mah duduk jauh dengan pasar, malas nak pergi pasar.


Beginilah pemandangan depan rumah Kak Mah, Alhamdulillah ada lagi ruang untuk jiran-jiran nak lalu. hehe hutan dah depan rumah Kak Mah ni.


Tak seronok juga kan kalau hijau aja, nak juga ada warna merah sikit. Inilah bunga inai pancur atau keembong Kak Mah, baru je berbunga sebenar nya tu. Tinggi bukan main pokoknya. Kalau kak Mah berdiri, dia lebih tinggi dari Kak Mah. Betul-betul duduk depan pinti Kak Mah ni.


Batang keladi pun ada sebab sekali sekala nak juga rasanya makan masak gulai masam tempoyak batang keladi. Alhamdulillah boleh dah tu kalau nak makan. Dua batang cukuplah, makan sorang lah katakan. Heheh.


Keledek ni pun tak nak turun kebawah. Dia nak berjunjung, nak naik keatas juga. Mintak-mintak dia berisi banyak, boleh rebus nanti dan masak lemak dengan pucuk asing-asing dan bayam brazil tu.


Lada besar pun dah berbuah ni, sedap buat ulam ni, cicah dengan tempoyak manis. Nampak gaya lebat juga berbunganya tu. Semuga semua bunganya lekat menjadi buah. Boleh buat cili sos...


Nenas pun adalah dua pokok.  Harap-hara dia berbuah cantik. In Shaa Allah.



Peria pun dah mula nak membelit. Kat atas dah ada disediakan para-para dia. Semuga dia berbuah lebat juga.


Ni daun pudina, kalau nak buat teh pudina tak payah beli dah,petik ajalah kat sini. Alhamdulillah.



Ni favorate Kak Mah, Daun sawi. Kalau nak buat mi atau mehoon goreng tak payah beli sawi dah,petik aja kat depan rumah. Nak buat sup barli pun nak guna dau sawi.



Nak buat ulam pucuk ubi pun, dah boleh dah. Ni Kak Mah dah petik dah sekali untuk buat ulam puck ubi. Memang ubi ini ditanam untuk pucuknya saja bukan untk ubinya. Tapi kalau dia berisi dan boleh dimakan, Alhamdulillah



Ulam raja pun dah besar. Sikit masa lagi bolehlah makan nasi berulamkan ulam raja.

Alhamdulillah begitulah sedikit sebanyak perkongsian Kak Mah mengenai kebun pasu Kak Mah. Alhamdulillah, takpayahlah Kak Mah pergi pasar lagi untuk dapatkan sayur. Semuga sayur Kak Mah terus subur dan berbuah lebat. Aamiin.

Semga kita jumpa lagi dilain masa.

Waasalam

 

2 comments:

  1. wahhhh banyak nya pokok tanaman akak....macam-macam ada memang tak payah ke pasar...
    dana punya pokok pudina aritu baru je mati, entah nape geram lak rasa

    ReplyDelete
  2. Sallam norhidana
    Alhamdulillah, suka sangat bertanam sayur tu, pantang ada masa terluang terus kekebun, hehe.
    Daun pudina ni tak perlukan air banyak, munkin terlebih siram dia mati juga. Akak pun aritu ada juga yang mati sebab terlalu basah tanah dia.

    ReplyDelete