Monday, 28 December 2009

Naik Bas

Assalamualaikum.

Masa keh selalu berulang alik ke Kuala Lumpur dulu keh selalu naik bas ekspress, sebab nok bawak kereta takut dah, sebab pernoh accident dekat lebuh raya KL-Karak. Kebiasaan keh kalau naik bas baru aja 5 minit bas berjalan keh dah tetido, tak sedo kemenda dah. Sedar tak sedar kalau bas berenti nok suruh penumpang buang air kat tol Bentong. Pas tu tido balik, sampai Pekeliling baru sedo semula. Ada juga masa keh tak sedo, bila sedo keh tengok dalam bas dah terang, tak ada orang sorang pun. Sampai hati dereba bas tak mengerak ke keh.

Ada satu ari tuh keh pegi KL naik bas pagi, bas ari tuh penuh, semua tempat duduk ada orang. Macam biasa rutin keh lima minit bas jalan keh pun tido. Dalam sedak keh tido keh rasa ada menda langar siku keh yang keh letok atas palang kerusi. Bila terjaga keh sempat nampok sorang awek India dalam lingkungan umur awal 30an berlari kedepan sambil terhoyong hanyang. Dalam ati keh tak ada menda lain mesti awek nih tak tahan nok ke tandas. Kalau bas berhenti buleh juga keh menumpang, kata keh dalam hati. Tapi lain pulok keh dengo, awek tu macam marah ke derebar. Diantara ayat yang keh dengo pasti " Awak tak fikir ke kat belakang tu ada 40 nyawa yang awak perlu jaga tau." Hehehe..rupanya awek ni gayat naik bas yang dipandu terlalu laju. Bila awek tu lalu dekat keh dalam keadaan tak puas ati setelah bergaduh dengan derebar, keh tanya awek tuh" Apa hal?" " Eii itu orang bawak bas laju sangat tau, 120 dia bawak, dia tak fikir belakang ada 44 orang...bla...bla...bla." " Tak apalah, saya pun nak sampai cepat, meeting pukul 9.30" kata keh sambil tudung muka dengan saputangan untuk sambung tido.

Ada pulak satu hari tuh keh naik bas ke KL juga, dalam bas kosong aja, keh ambik kesempatan duduk kerusi depan sekali sebab memang febret keh duduk depan senang keh nok nengok kedepan, tapi yang keh tak suka tuh bila ada sesuatu yang tak normal didepan keh selalu nok memberek.Kadang2 tuh keh memberek dulu dari derebar. Kebetulan pulok derebar ari tuh keh kenal sikit2, nye ajak pulok ke keh berborak, terganggu keh nok tido. Tapi yang keh tak puas atinya dereba nih sebok betullah...dahlah ajak keh berborak, sambil tu tak berenti2 membalas SMS. Keh tanya dia sapa SMS, "Entah, tak berenti-renti SMS."katanya " Kalau tak kenal tak payah balaslah, sampai KL karang baru balas " kata keh, "Tak apalah saya dok belakanglah nok tido kejap" sambung keh sambil berangsur kebelakang.

Petang tuh masa nok balik keh tertinggal bas plak, terpaksalah keh naik bas pukul 8 malam. Tak berapa ramai juga orang dalam bas malam tuh. Biasalah keh kalau ada aja kosong kat seat depan keh mesti duduk didepan. malam tuh keh betul2 duduk belakang derebar. Bolehlah keh tido sampai ke lepih fikir keh dalam hati. Tapi malam tuh mata keh tak nak terlelap pulak, walau pun keh dah memejamkam mata sampai pedih. Boring betul, nok membaca gelap. Last sekali keh pun pasang angan-angan. tah bila keh terlelap pun keh tak tau, bila tersedar keh dah berada di Raub. Kebanyakan penumpang turun di Raub, cuma tinggal beberapa orang ja dalam bas. Baru beberapa minit bas berjalan keh ternampak drebar sapu muka dia dengan tangan kiri, tangan kanan pegang stereng. Tak lama lepas tu dia garu2 kepala plak, kadang-kadang tu keh tengok bekecapi sekali tangan dia mengusap muka, mengaru kepala yang keh rasa tak berapa gatal. Mengantuk dah derebar nih kata keh dalam hati.

Kesimpulannya kalau kebanyakan drebar mengamalkan perbuatan seperti dalam cerita keh diatas alamatnya bas yang deme bawak tuh tak mustahil akan menjadi seperti bas Sani yang dalam gambar diatas tuh. Mintak2 dijauhkan Allah bahaya yang macam tuh.

Sekian Wassalam.






12 comments:

  1. Lady..Drebar bas nyawanye dia orang sangkut dalam lemari di rumoh..Pasai tu tak taket mati..

    ReplyDelete
  2. saya ni dulu penakut naik kapal terbang tapi bila dah banyak sangat eksiden kat jalanraya, saya dah mula tak takut naik kapalterbang. rasanya lagi selamat.

    ReplyDelete
  3. drebor bas tu kaki mat rempit dulu. gian nak berlumbe kot.....hehehe

    ReplyDelete
  4. Seronok baca cerita aoklah. Terhibur sangat.

    ReplyDelete
  5. Kash seram het mekala sebet naik bas neh...dreber byk mimpi siang hari sebab malam dema tak tido...

    ReplyDelete
  6. Koi sekarang ni pun selalu guna bas ekspres ni. Balik kampung je malas nak drive koi naik je bas.

    ReplyDelete
  7. memang betei kata oak tu... keh pnoh naik bas dari kb ke kl terjage dari tido nengok bas tengoh memotong lori dan bas sederet kat jalan gua musang-merapoh gila dreba ni kalu terserempak kete mana dia nak celok

    ReplyDelete
  8. Naik bas loceng keting2 lagi baik..kalu ada kondaktor perempuan lagilah baiknye..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum,

    * Hehehe..yee agoknye cikgu lano..tak teringat langsung bahaya...

    * Al-ada juga dulu musim kapal terbang jatuh, masa tuh kala duduk dalam kapal terbang gayatnya tak usah ceritalah, nok pulak kala nye suruh pakai seat belt, pucat terus muka hehehe...

    * Yeelah cikgu jang, merempit dengan bas selamat sikit kata dia...

    * Terima kasih cikgu Aida, Alhamdulillah ada juga yang minat cerita merapu keh nih, bila nok menziarah kome di lepih??

    * Keh pon seram juge en Yassin, tapi nok wat gone, kala tak naik bas nok naik apa lagi??

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,

    * kalau ada bau senang kita nok elak yee maiyah...

    * Jimat pon jimat yek echam...

    * Tu pasallah area tuh selalu sangat bas belango, tempat febret deme memotong tuh cemomoi

    * keh nok jadi kondaktor bas lah, bio aok selalu naik bas, boleh kee en relevan..

    ReplyDelete