Thursday, 5 August 2010

Moh Makan Bertih Jagung

Assalamualaikum,

Pop Corn kata orang putih atau bertih jagung kata orang Melayu memang sangat2 digemari oleh kanak-kanak. Bukan aja kanak-kanak orang dewasa macam keh ni pun suka sangat makan bertih jagung nak pulok tengoh leka menengok rancangan kegemaran di TV. Sedo tak sedo abis dua kampit bertih jagung.

Masa anok2 kecik dulu kalau nok beli makanan ringan keh memang akan beli bertih jagung aja sekampit sorang, kuih lain tak main. Salah satu sebeb yang keh tau ialah bertih jagung memang ringan untuk di jinjing, beli lima kampit tak sampai sekilo..sesuai sangat dengan namanya makanan ringan..

Tapi itu bukan cerita sebeno yang keh nok ceritakaan mengenai pop corn atau bertih jagung ni. Itu sekadar intro aja sambil2 mengenang masa silam sewaktu membeli makanan ringan untuk anak2.

Cerita sebenarnya tentang bertih jagung ni, menurut satu kajian di Universiti Scranton, Pennsylvania, Amerika Syarikat, mendapati bahawa makanan ringan ini mengandungi sejenis antioksida iaitu polyphenols, yang mempunyai kesan antioksida sehingga sepuluh kali ganda seperti vitamin C dan D. Ia dapat menyingkirkan radikal bebas daripada tubuh yang berpotensi menyebabkan kerosakan sel dan jaringan tubuh.

Oleh kerana itu kalau terasa nak membeli makanan ringan untuk anak2 belilah bertih jagung. Tapi hati2 yee, selupat atau kulit jagung boleh mengakibatkan anak2 tercekik, kalau nak beri anak2 makan juga terpaksalah diasingkan dulu selupatnya.

Sekian, Wassalam.

15 comments:

  1. lohhh tak tau plak ade khasiat. sbb ringan semacam je. memang sedap nak nak yang warna warni tu. daryn sokmo nak. tp tak penah beli pun utk dia sebab ade yg keras tu. takut dia tercekik pulak kang

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Jah,
    Beli ajalah, buang dulu selupatnya tu, letak dalam bekas lain, jangan bagi kesemuanya, karang tercekit pulok..kesian ke dia, bertih jagung ni lebih selamat dari makanan ringan yang lain..

    ReplyDelete
  3. Tak mboh kenyang makan benda ni..tapi sedap juga dikemam kemam..ralit..

    ReplyDelete
  4. salam,

    kat pasar malam memang ada pop corn ni best beli kat situ sebab rasanya pun fresh baru lepas masak..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    En Relevan, tu yang tak sedo makan sampai 3 bungkus tu..kadang tu kembong adalah...

    ReplyDelete
  6. W,salam.
    penjejak maya, yang beli kat kedai tu lain sikit rasanya banyak sangat pewarna, gula pun lebih sikit..takut nak makan..

    ReplyDelete
  7. salam..
    pop corn..koi boleh je makan
    tapi kurabg la sket..kat rumah
    mertua koi bertih jagun bagi
    makan keli afrika..gemuk belaka

    ReplyDelete
  8. untuk orang yang suka berenang , bertih jagung dikatakan sesuai kerana pemakan nya tidak berisiko tenggelam atau lemas.

    ReplyDelete
  9. klasiknya..tiba² teringat zaman budak selalu beli..heh

    Entri terbaru chekgu

    Jikalau bukan kerana Facebook♥

    ReplyDelete
  10. salam lipislady..akak suka juga beli bertih jagung ni,..sampai sekarang..kalau pergi mana2 nampak je..mesti beli..selain dari cup corn tu..

    ReplyDelete
  11. sedap tapi kalo tergigit biji ter yang tak tahan teer

    ReplyDelete
  12. salam kak.

    tiba rumah baru boleh komen di sini..hehe.

    kalau makan pop-corn ni berhantu.. tak boleh nak berhenti... nak lagi, lagi dan lagi..

    ReplyDelete
  13. salam kok, 8 kilo bantei belom tentu sendawer lagi koi hahahaha.........

    ReplyDelete
  14. salam..wah..baru je mkn popcorn ni.buat sendiri aritu..mula2 buat,pakai yg microwave punya, hangit pulak dahhh..last2 pakai periuk biasa je lah.nk tgk muvie cam omputeh laa kununnye..kekkee..tak tau rupanya ada khasiat.ingatkan jajan biasa2 gitu je..

    ReplyDelete
  15. salam...

    sedap kalo di jirus dgn manisan cam madu ke..lemok2 je rasenye.

    ReplyDelete