Sunday, 9 August 2015

Khasiat Buah Mentimun


Assalamualaikum,

Rakan2 blogger, pengunjung blog kakmah, apa khabar? Nampaknya dah ramai yang tengok gambar yang kakmah upload ini tapi mesti ada yang tertanya-tanya juga cerita apa pula yang nak kakmah kaitkan dengan buah mentimun ini. Tapi kalau pandang kat tajuk tu pasti dah tau ceritanya kan.


Iyalah, apa yang nak kakmah ceritakan ialah khasiat buah mentimun ini. Kakmah percaya semua orang kenal buah mentimun ini, dan tau juga mecam mana rasanya. Tak kurang juga yang tak suka makan buah mentimun. Walau macam mana pun, kepada yang tahu mentimun ini begitu sinonim dengan penyakit darah tinggi. Jelasnya mentimun kalau di makan berterusan boleh menurunkan darah tinggi yang masih baru. Kakmah sendiri sedang mencuba cara pengubatan ini, kerana kakmah rasa inilah cara alternatif yang paling selamat berbanding dengan cara lain, kerana mentimun adalah sayur dan makanan harian yang tidak ada langsung kesan sampingannya jika dimakan setiap hari.

Mengapa mentimun boleh menurunkan darah tinggi. Mengikut kajian terkini mentimun mengandungi kalium, magnesium, dan serat yang tinggi. Ketiga-tiga nutrasi ini boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Disamping itu mentimun juga mengandungi vitamin A dan K, folat, asam caffeic dan silika. Mentimun juga mengandungi vitamin C dan antioksidan yang kuat yang boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Mentimun juga mengandungi kurang sodium dimana sodium ang berlebhan didalam makanan boleh menyebabkan tekanan darah menjadi tinggi.

Untuk mendapatkan khasiat terbaik, sebiji timun boleh dicampurkan dengan setangkai daun sadri, di kisar dan minum airnya setiap hari. Tapi bagi kakmah, kakmah hanya makan timun begitu sahaja sebagai kudapan, setengah biji pagi dan setengah biji malam. Alhamdulillah, tekanan drah kakmah tidak tinggi sangat, bacaan terkini semalam 126/75 dan hari ini 136/81 tanpa makan ubat hospital, alhamdulillah..

Semuga jumpa lagi,
Wassalam


No comments:

Post a Comment