Monday 22 March 2010

Exotik

Assalamualaikum,

Semalam turun ke Dataran Lipis, sambil2 meraikan kedatangan YAB D.S. PM, tak lupa jugalah komeh anok beranok mengarok dari gerai ke gerai untok melihat pameran dan jualan. Pandang dan lihat aja, nok membeli pun tak ada menda yang menjadi keperluan dan tak ada menda yang terliur.

Cumanya keh tertarik dengan satu gerai yang pada mulanya keh ingat menjual nasik dan lauk pauk. tapi bila keh nengok semua orang makan lauk aja dalam pinggan kertas dan berdiri pulok, keh pun terus menghampiri gerai tersebut.

Rupanya deme tuh membuat promosi masakan exotik seperti belangkas, siput gondang dan kijin. Kijin nih bahasa lepih, tapi kala bahasa standardnya keh rasa deme sebut kepah, tah lah bete ke tidok.


Ini gambo masakan goreng berlada belangkas

Rupanya belangkas ni tak ada isi, didalam kulitnya tu cuma ada telor, penoh telornya, tak ada ruang langsung untok isi, orang makan belangkas ni tak makan isi, cuma makan telornya yang kecik tapi liat dan keras. Kalau ada pun isinya cuma pada kakinya macam isi ketam. Itu yang keh tengok, tapi keh tak rasa, cuma keh rasa dua ulas telornya itu pun sekadar nak lepaskan soal, kala orang tanya dah makan ke masakan belangkas, bulahlah keh kata dah. Sebenonya tekok keh tak buleh nok terima makanan tu..

Inilah rupa telor belangkas yang dah dimasak.

Isi gondang dan kijin pulak deme buat masak lemak kuning rampai dengan umbut gayanya macam sedak aja, tapi bila menyebut aja ke gondang dan kijin tu kembang tekok keh. Bukan keh tak pernoh makan gondang tu, tapi masa kecik2 dulu mok keh masak gondang di panggang aja macam panggang satay, cuma isi kerasnya aja yang diambil, digaul garam kunyit dan dipanggang. memang sedap, tapi sekarang ni dah banyok masakan lain yang lebih sedak, gondang dilupakan, tu sebab dema memperkenalkannya balik.

Munkin juga promosi ini bertujuan untuk menarik orang2 kita untuk mengubah dari makan ikan dan ayam yang semakin mahal kepada siput gondang , belangkas dan kijin pulok. Atau munkin juga bertujuan untuk memperkenalkan kepada pelancung luar tentang makanan exotik kita.


Ini siput gondang yang bakal menjadi makanan popular sikit masa lagi.


Inilah rupa belangkas.

Kijin keh tak sempat nok amik gambo, nanti esok2lah yee..

Sekian Wassalam.

14 comments:

  1. alahai.. kembang lak tekak nih hehe

    ReplyDelete
  2. slm tuan rumoh,
    keh ni kala mlm isenin je biasanya jadi payoh sokmo nok tido. slh 1 sebak agoknyer stress nk kgijer w/pun keh kunun2 mcm x rase ape2. letih dah bgolek. mula2 gaduh ke paneh, pasang ekon pun xdapat juge tido. maru bete...

    kijin dgn gondang ter, dulu2 keh pengenoh jugeh lah makan keknyer belangkas ni xpengenoh. bukannya makanan hale ke tempat kite ni..

    merioh amat demeh bila PM balik kampung yek

    ReplyDelete
  3. Kash mekala diupoh dik org pun harus x makan lagi belangkas nei heheheh loye het kawas...
    Mengkala siput sungai biasalah kawan makan buat gulai lemok hehehe..

    ReplyDelete
  4. Salam Lady,

    Terima kasihlah sudi kongsi masakan exotik.

    Nasib baik setakat belangkas, siput gondang dan kijin sja, kalau exotik yang parah tu, eei kembang jugak tekak agaknya yer.

    Kak ani biasa tengok belangkas ni kalau air surut di sungai semasa di kampong. Belangkas selalunya dia berjalan perpasangan2. Itulah agaknya timbul peribahasa 'macam belangkas'

    ReplyDelete
  5. salam..
    lama dah koi ni tak makan telur belangkas
    kabornya makan banyak jadi mabuk..betul ke idok?koi pun tak pasti..

    ReplyDelete
  6. entahlah weh.. kot kedepan esok ada rendang siput babi pulok yek..mana tahu?

    ReplyDelete
  7. Aslmkm.
    Minta maaf le bbyk ... lewat bbenor baru dpt singgah ... terlepas pandang lg ... :) maaf ye.
    Kak G masa kekecik dulu tgk le bende camtu ... makan juger dulu tu ... tp sekarang, aduhhhhh ... mmg kembang loyer abis!
    Suami Kak G pun dpt juga jemputan ke KLipis utk acara tu, sampai ke rumah org Kementerian dtg menjemput utk memastikan kejayaan program tu ... tp jauh le ... & acara gitu2 dgn segala protokol tu mmg amat meletihkan fizikal & minda!
    Apa2pun, jgn serik dtg ke teratak Kak G ya!!

    ReplyDelete
  8. salam.

    Koi mmg tak laju nak makan makhluk bercengkerang nih...hehhee gemor makan keladi kemahang jek

    ReplyDelete
  9. Salam orang Lepih..
    Sup tenggiling sama ular sawa lagi sedap ..

    ReplyDelete
  10. rugi la x penah lagi rasa suma yg aok citer ni...koi x kesoh je..suma koi leh je try,tapi kalo x sedap sekali tu je la...

    ReplyDelete
  11. kijing kenit-kenit ander le makan, tapi siput gondang idok le kawan... teringat pulok ke siput babi ish... tapi ketnya siput sedut sedak le pulokkk

    ReplyDelete
  12. Kome dulu rajin jugok mencari kijin,remis dan siput godang masa kecik ariter.Tapi telur belangkas kome tak pernah try lagi...

    ReplyDelete
  13. ooo belangkas ni masa saya duk kuantan kecik2 dulu.. saya tengok demer tangkap n jual pada peraih.. cam yang dberitahu tu lah.. diorang masak.. tapi diorang ni amik belangkas betina je.. belangkas jantan.. demer taknak.. sebab takder telur.. huhhu.. dulu dalam 5-7 hengget sekor.. skarang tak taulah berapa...

    ReplyDelete
  14. Kat kampong saye di Lambor Perak banyak kijin. Nak kutip seguni pun buleh. Tapi sape nak makannye liat bebeno. Kalo nak masaknye kene ler dipotong haluih-haluih. Itu pun liat juge.

    ReplyDelete