Tuesday 26 April 2016

Mari Berkebun 3

Assalamualaikum,

Rakan-rakan blogger yang di ingati,
Masa lalu kat depan rumah Kak Mah tadi terpandang pula kebun mini Kak Mah yang ada pokok cili yang dah berbunga ni.Harap-harap sempatlah berbuah.


Ni pokok kucai, dah lama juga rasanya Kak Mah tanam, nampaklah rimbun sikit dari mula-mula tanam dulu. Rahsianya pokok kucai ni perlukan baja berterusan dan air pun tak boleh berkurangan barulah cepat membiaknya. Yang Kak Mah ni pun nampak dah kering sikit tanahnya, pagi tadi tek smpat nak siram. Pokok sayur ni kalau nak siram dia biarlah awal pagi sebelum matahari terbit, tengah sejuk lagi, barulah pokoknya subur.


Alahai, dalam pasu kat bawah ni anak peria yang Kak Mah semai dua hari lepas, nampaknya dah mengeluarkan tunas. Nak sangat tengok dia membesar dan berbuah. Kak Mah belum pernah tanam peria ni dalam pasu. Harap-harap menjadi.


Yang ni pula biasalah, anak pokok tomato, inilah sayur yang paling rajin Kak Mah tanam sebab senang aja. Lepas potong tomato untuk masak, ambil sikit bijinya terus masukkan dalam pasu, tunggu dalam seminggu adalah tumbuh. Tapi tomato yang ditanam cara ini jarang lekat buahnya, kecil lagi dah gugur. Cara terbaik tanam tomato, keringkan dulu benihnya yang diabil dari buah tomato yang betul-betul masak, keringkan dulu beberapa hari, baru disemai. Lepas itu ubah anak pokok tomato ke pasu lain dan jaga hingga besar, berbunga dan berbuah. Harap- yang ini berbuah.


Sebelah tu ada anak pokok kurma yang belum sempat dihantar ke kampung, dan juga pokok paku bulu yang pucuknya boleh di makan. 

Semuga Jumpa Lagi,
Wassalam.

1 comment:

  1. Saya suka tanam serai. Tak payah siram-siram dah, pandai je dia hidup sendiri. Kalau dia segan nak hidup pun dia akan suruh sepupunya si lalang yang ganti.

    ReplyDelete