Thursday 10 December 2009

Nikah Batin

Assalamualaikum.

Pernah tak deme dengo orang nikah Batin (Tajdi). Keh tak tau sama ada nikah ni diterima Allah atau tidak, tapi ramai orang yang mempraktikkan nya, terutamanya bagai lelaki yang nak berpoligami tapi tidak mendapat izin dari isteri tua.

Ini keh nok merujuk kepada permohonan seorang wanita yang telah bernikah batin dengan seorang lelaki dan memohon Mahkamah Tinggi Syariah mengesahkan pernikahan mereka. (Sila rujuk Berita Harian hari ini)

Bukan kisah wanita ini yang keh nok ulas, bio dialah, tapi cara nikah batin itu yang menarik perhatian keh. Ini yang keh tau dari sumber tertentulah.

Cara nikah batin ni senang aja. Pertama mestilah mendapat persetujuan kedua pasangan, lelaki dan perempuan. Isteri orang pun boleh bernikah batin dengan pasangannya kalau keduanya setuju, maknanya perempuan tu ada dua suamilah. Bagi perempuan, tak kira dia tu Dara atau janda atau isteri orang wali tidak diperlukan.

Semasa berakad nikah cuma pasangan berdua saja yang berijab dan kabul, dan mesti dalam keadaan tidak berpakaian, Wallahhuallam. Selepas itu buleh bersenggama.. Full Stop...

Sekian semuga kita mendapat Taufik dan HidayahNya.

Wassalam

16 comments:

  1. Errr... mmg ade ke nikoh ni.. Koi kena selidik ni. Kalolah ade......

    ReplyDelete
  2. Hukum firasat...diserlah ke batin....lalu dizahirkan.....umpama gi kedai makan ambit nasi letok lauk...tengok dulu...sebab nak bayor x berduit tokey x de makan lepas tu lari...jadi ker gitu?

    ReplyDelete
  3. Kawan baca juge paper pagi tadi. Pelik la juga. TAk pernoh pulok kawan dengor. Tapi, kalaulah ada, ramai doh rasenye bini kawan. Lepas kawin, bagi nafkah batin, pas tu cerai. Esok kawin lain pulak...
    Hahahahaha....

    ReplyDelete
  4. Memang maru orang sesari ni..Nikoh Tok Batin keh selalu nengok la kat Betau..

    ReplyDelete
  5. kalau diluluskan kat Malaysia ni..koi pun nok jugak...hehehe

    ReplyDelete
  6. isk isk isk...aok nih..kesitu pulok

    ReplyDelete
  7. saje je gurau je....koi tetap setia pd yg satu...hehehe

    ReplyDelete
  8. huh! ye ke? kat mana kat mana kat mana

    ReplyDelete
  9. ikut dlm Quran le.. tnya yg lebih tau..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum,

    * Memang ada echam, tapi untok golongan tertentu..saya tak dapat nok bagi tau lebih lanjut.

    * itu mencuri namanya en Yassin..

    * begitulah kaedahnya en Idi, lelaki buleh nikah seberapa banyak yang dia nak..

    * Cikgu lani, dunia moden, hukum pon moden..

    * hehehe, cikgu jang takut keh royat ke mem beso dia...

    * Untuk pengetahuan sha, kita perlu tau menda2 gitu, takut manalah tau ada terpengaruh plak..hehehe..

    * En Mazru, mat aok telior nok cobe ke??

    * Betul tu maiyah..

    * Wallahhualam..endiem, kita mengaji agama tak berapa tinggi, bab hukum nih tak tau sangat, hanya sekadar bulah bawak untuk sendiri aja...

    ReplyDelete
  11. Ilmu tuhan tak terkira banyaknya. Yang sulit sulit apatah lagi. Bak rahsia banyak yang belum diketahui. Oleh itu jangan cepat sangat menjatuhkan hukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita jatuh hukum pun ikut hukum ulamak. bukan hukum kita buat sendiri. kenapa nak menghalalkn yang haram. ini lah kes jadi ajarn sesat. masing masing nak tunjuk pandai, konon dia yang paling dekat dengan Allah. padahal di hasut syaitan laknatulllah.

      Delete
  12. Pernah dengar nikah batin ini..nikah dalam SMS pun kawan pernah dengar juge..duk bertemu dalam mesej je..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, betul tu cc, terpulang pada kita untuk menuntutnya...kita kena menguasi dari satu tahap ke satu tahap, barulah kita akan mengetahui rahsianya, itu pun cuma sedikit sahaja...Wallahualam...

    En relevan, pernah satu masa dulu heboh dalam surat kabo, pasangan bernikah melalui internet ...dan di istiharkan sah...

    ReplyDelete
  14. pendapat saya Nikah batin hanya untuk pasangan baru nikah atau kahwin..kalau belum kahwin atau nikah tidak d benarkan bahaya.

    ReplyDelete