Monday, 20 May 2013

Kek Span Gula Hangus


Assalamualaikum

Sallam Pagi Isnin,
Selamat memulakan kerja, semuga keriangan sentiasa
mengiringi rakan-rakan blogger semua, tak kiralah
kerja apa, dipejabat ke, dirumah ke, semuga dilakukan
dengan penuh bersemangat dan rasa tanggungjawab.

Berbalik kepada tajuk kakmah pagi ni,
kakmah sebenarnya dah lama mencari resipi
apam gula hangus sebab kakmah memang gemar sangat
apam tu. Semalam masa kakmah ronda-ronda 
kakmah terjumpa resipi kek span gula hangus ni,
tengok bahan lebih kurang sama dengan
apam gula hangus yang kakmah cari tu, kakmah pun
apa lagi terus je buat.


 kan dah jadi,
cuma gambar je kurang memuaskan,
tapi tetap jadi juga, rasanya pun sedap. 
Terima kasih Puan sitiazahar,
Kakmah minta izin kongsi resipi yee



Kepada yang rasa nak cuba tu ni kakmah 
kongsikan resipinya

Bahan-bahannya

1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega

Cara nak buat gula hangus
1. Gula digoreng dengan api sederhana hingga cair
2. Bila dah cair masukkan air panas perlahan-lahan, takut meletup,
    Kacau hingga sebati lepas tu masukkan mentega hingga cair, tutup api dan ketepikan.

Bahan untuk kek

4 biji telur kalau boleh gred A
1 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bicarbonate
1 sudu esen vanilla

Cara-cara

1. Pukul telur hingga kembang.
2. Masukkan susu pekat manis, pukul lagi,
3. Masukkan tepung gandum dan soda bicarbonate yang diayak terlebuh dahulu.
4. Masukkan esen vanilla.
5. Masukkan gula hangus dan kacau rata.
6. Perap 3 hingga 4 jam sebelum dibakar.
7. Selepas 3 atau 4 jam kacau adunan dan masukkan kedalam loyang, 
    tapis adunan takut ada biji2 tepung yang tidak larut.
8. Bakar selama 1 jam pada suhu 160 C selama 1 jam.
9. Gunakan api bawah sahaja selama 45 minit selebihnya 15 minit gunakan api
    atas dan bawah. Selepas 1 jam cucuk dengan lidi untuk menentukan masaknya.

Terima kasih Sitiazahar
Selamat mencuba

Jumpa lagi.
Wassalam.


4 comments:

  1. Lama tak makan kuih nie best!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam AAP,
      Jommm...sila sila hehe

      Delete
  2. salam...kunjungan balas dr sitiazahar.blogspot.com.....
    sedapkan kek nie..mintak sepiring bleh..heheh

    ReplyDelete
  3. mudah disediakan, sedap dimakan

    ReplyDelete