Saturday, 12 March 2016

Khasiat Pisang

Assalamuaaikum,

Alhamdulillah, sedap nampak pisang kat bawah tu, kalau dapat sebiji dua time time ni
alangkah enaknya.

Kepada anda semua, rakan-rakan blogger, peminat-peminat lipislady blog, Kakmah nak tanya ni,
minat makan pisang tak. Kak Mah kalau bagi sesikat pisang yang macam dalam gambar ni,
hehe dua kali makan habislah, Kak Mah kalau sekali makan tiga atau empat biji boleh habis.

 

Dulu Kak Mah suka makan pisang ni sebab rasanya sedap. Dalam pada itu ada pula
yang cakap orang ada penyakit kencing manis macam Kak Mah ni tak boleh makan
pisang, nanti gula makin naik tinggi. Tapi Kak Mah belum dapat membuktikannya
melalui ujian klinikal sebab setiap kali lepas makan pisang Kakmah terlupa pulak
nak pergi check gula dalam darah Kak Mah ni.

Hari ini Kak Mah terbaca satu artikal tentang kebaikan buah pisang ini pada kesihatan kita.
Kak Mah rasa semua orang tahu pisang ini sejenis buah yang yang memberi tenaga segera
jika kita memakannya malah ramai yang bawak bekal pisan jika berjalan-jalan untuk sesuatu 
aktiviti lasak yang memerlukan penggunaan tenaga berterusan.

HTapi hari ini Kak Mah terbaca artikal yang mengatakan kebaikan memakan pisang 
setiap hari untuk tubuh dan kesihatan kita. Perhatikan apa yang Kak Mah sampaikan
disini.

1. Mengawal Stress

Pisang mengandungi zat  Tryptophan yang membantu pengeluaran hormon serotonim, hormon yang akan membuatkan tubuh dan minda kita merasa relex dan kurang stress.

2. Mengawal Tekanan Darah 

Pisang mengandungi Potassium yang mengawal tekanan darah, jadi memakan pisang boleh meredakan gejala darah tinggi.

3. Mencegah Anemia

Pisang yang kaya dengan zat besi akan membantu dalam pengeluaran Hemoglobin, Memakan pisang setiap hari boleh mencegah dari anemia atau kekurangan darah. 

4. Mencegah Sembelit

Pisang yang kaya dengan serat boleh membantu mencegah penyakit sembelit jika kita memakannya setiap hari.

Selama ini Kakmah hanya tau pisang ni untuk tenaga segera sebab kalau Kakmah kelaparan kalau ada pisang Kakmah makan pisang dulu baru cari makanan lain. Begitu juga kalau sembelit, Kakmah carilah pisang sebab Mak Kakmah dulu ajar begitu. Nah ada lagi kebaikan lain rupanya.

Makanlah pisang setiap hari supaya kita menda[at menafaatnya.

Jumpa Lagi,
Wassalam


2 comments:

  1. uncle suka banana split…!

    (Hmmm… tak berapa sihat la kan? hehehe)

    ReplyDelete
  2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

    ReplyDelete