Showing posts with label Gurau Je. Show all posts
Showing posts with label Gurau Je. Show all posts

Tuesday, 3 August 2010

Persona Belacan

Assalamualaikum,

Bagi sesetengah orang belacan merupakan bahan mesti ada didalam sesetengah masakan atau makanan terutamanya sambal belacan, ( kalau dah nama sambal belacan tu mestilah bahan utamanya belacan, tak ada pulak orang buat sambal belacan bubuh tempoyok atau belimbing itam), kuah laksa asam, sambal nasik lemak juga mesti bubuh sikit belacan supaya ada sikit kicknya. Itu kata pakar belacan yee, bukan kata keh, keh sendiri sejak dah berumur nih dah tak berapa gemo belacan ni kecuali sambal belacan untuk dimakan dengan Laksa Sarawak.

Dulu belacan warna kehitam-hitaman aja, yang tu aja yang keh gunakan untuk buat sambal, tapi sekarang ni dah ada pulok belacan yang berwarna jingga. Kebanyakan orang lebih suka membeli belacan yang berwarna jingga ini kerana nampak lebih menarik dan permintaan untuk belacan jingga ini telah meningkat sejak akhir2 ini.

Sekarang ni dah heboh diperkatakan belacan berwarna jingga boleh menyebabkan kanser. Ini

kerana belacan jenis ini dikatakan menggunakan sejenis bahan kimia yang
dikenali dengan nama Rhodamine B yang diharamkan penggunaannya oleh kerajaan sejak 50 tahun dulu kerana bole menyebabkan kanser.Oleh kerana nak untung besar ala2 skim cepat kaya pengusaha belacan menggunakan bahan terlarang ini untuk membuat belacan mereka kelihatan lebih menarik, lebih basah dan tahan lama disamping harganya lebih murah.

Rodhamin B merupakan sejenis bahan kimia berwarna merah dan sangat beracun apabila terkena cahaya matahari. Ia dihasilkan daripada dietillamonophenol dan phatalic anchidria, yang digunakan sebagai pewarna kertas, tekstil dan colok bagi masyarakat cina. Rodhamin B bersifat karsinogenic dan menyeranag hati orang yang memakannya.

Kepada suri rumah berhati-hatilah memilih belacan untuk kegunaan harian anda, kalau boleh beli aja belacan berwarna kehitam-hitaman macam yang zaman dulu tu, atau susah2 sangat tak payah makan belacan.

Kepada yang selalu makan nasik dikedai sila berhati2 kalau sambal belacan tu warna merah terlampau, tak payahlah makan sambal belacan tu, malanlah sambal lain untuk menambah pedas. Jangan bahayakan diri anda sendiri kerana nak mengikutkan selera.


Sambal petai ni pun kalau letak sikit belacan bertambah
sedap agaknya.

Sekian Wassalam

Saturday, 31 July 2010

Beza Ghairah Lelaki Dengan Ghairah Wanita

Assalamualaikum,

Amboih...dekat2 nok posa nih LL buat topik hot pulok dah. Tapi lah keh rasa topik2 ginih memang ramai orang suka. Inilah yang memberikan inspirasi kepada keh untuk menulisnya. Tapi sebelum keh meneruskan tulisan ini, keh nok minta ampun dan maaf kepada rodong2 kawan2 adik kakak, abang yang munkin rasa tersinggung akibat dari membaca entry ini. Walau pun topik ni hot tapi keh sangat2 menggalakkan sesiapa saja untuk membacanya, Tapi kalau ada yang terkena batang idung sendiri tu cuba2lah untuk mengelakkannya sendiri yee....

Ni Diantara Ghairah Orang Lelaki:-

1. Menjelang aja bulan Ramadhan mulalah kena sakit Gastrik.

2. Masa sahur bila mok ke isteri ke gerok untuk bangun sahur, dia bangun, makan bukan main banyok, tapi belum pukul dua belas dia dah hilang menyusup belakang kedai mamak, pastu keluar bawak beg plastik itam.

3. Balik aja kerja terus terpukang atas sofa, sedang isteri kat dapur lintang pukan nok menyiapkan lauk berbuka puasa maklumlah sama2 baru balik kerja. Anok kecik pulok tak berenti2 menangis nok ke susu.

4. Ghairah orang lelaki yang paling keh rasa tak behnya bila pegi pasar ramadhan, nampok itu beli, nampok ini beli, balik kerumoh penuh semeja juadah berbuka puasa, akhirnya apa yang isteri masak langsung tak berjamah. Pagi esok penuh pulok bakul sampoh dengan makanan basi.

5. Bila makan terlampau banyok, mulalah ghairah nok tido, kat surau orang sembahayang Terwiah 2 rakaat satu salam dia sembahayang satu rakaat tanpa salam, Wassalam, terlena sampai orang tamat sembahayang...( Pengalaman ni weh) minta maaf kepada empunya diri sebagai iktibar aja.

Diantara Ghairah Wanita :-

1. Belum masuk bulan Ramadhan lagi dah mula tempoh langsir baru walaupun langsir tahun lepas, dua tahun lepas, masih baru lagi dan dah penuh sealmari.

2. Tempoh baju tak cukup sepasang, mesti nok tiga pasang, baju lama tak mainlah hari baik bulan baik nih, hari kemenangan berpuasa.

3. Ada juga yang ghairah beli buku masak biskut dan kek, tapi bila sampai masanya beli biskut 3 bungkus 10 ringgit.

4. Ghairah yang paling tak behnya bila asik2 suruh suami beli lauk kat pasar ramadhan sebab terlalu penat balik kerja tak larat nok masak dah.

5. Dan Ghairah yang paling ruginya bila terlalu sibuk membuat persiapan untuk berbuka puasa ke, atau untuk raya ke, sampai tertinggal terawih.

Penafian, entry ini hanya untuk suka2 bukan bertujuan untuk menyinggung sesiapa, malah ianya lebih kepada peringatan untuk diri keh sendiri, dan sesiapa aja yang sudi mengambilnya sebagai peringatan.

Sekian, Wassalam.

Thursday, 29 July 2010

Perilaku Rasulullah Yang Wajib Kita Contohi.

Asalamualaikum,

Rasanya ramai dah yang mengamalkan apa yang ingin keh catatkan disini. Alhamdulillah kalau kita semua telah mengamalkannya. Tapi ada masanya kita terlupa juga, maklumlah kita sentiasa suntuk dengan masa dan keadaan sekeliling membuatkan kita kadang2 terlalai. Apa yang keh catitkan disini hanyalah semata-mata untuk berkongsi bersama ilmu yang keh dapat dan untuk saling mengingatkan semula terutamanya untuk diri sendiri yang sentiasa lalai dan leka.

1. Selalu Bangun Sebelum Subuh,
Untuk solat sunat dan solat Fardu secara berjemaah. Berlimpah pahala bagi orang yang bangun sebelum subuh, kesegaran udara baik untuk kesihatan, memperkuatkan fikiran dan menyihatkan perasaan.

2. Menjaga Kebersihan.
Setiap hari Khamis atau Jumaat beliau akan membersihkan jangut dan misainya serta memotong kuku, bersikat dan berminyak wangi.

3. Tidak pernah makan banyak.
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak." Sabda Rasulullah.Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda. 1/3 untuk udara, 1/3 untuk air dan 1/3 lagi untuk makanan, dan puasa dibulan Ramaadhan adalah untuk menyeimbangkan kesihatan.

4. Berjalan kaki.
Dengan berjalan kaki peluh akan mengalir, pori2 akan terbuka dan peredaran darah akan berjalan dengan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung.

5. Tidak pemarah.
Nasihat Rasulullah, "Jangan marah" ini diulang sebanyak 3 kali. Ini menunjukkan hakikat kesihatan manusia bukan hanya terletak pada jasad tetapi lebih kepada kebersihan dan kesihatan jiwa.. Terlalu kuat marah boleh mengakibatkan stress yang mana akan menyumbang kepada darah tinggi.

6. Optimis dan tidak putus asa.
Sikap optimis boleh memberi kelapangan jiwa dan membuatkan kita sentiasa bersabar, istiqamah dan bekerja keras serta bertawakal kepada Allah demi untuk mencapai apa yang dihajati.

7. Tidak pernah iri hati.
Iri hati adalah satu penyakit hati yang kalau di ikuti akan merosakkan perhubungan sesama manusia. Untuk menjaga kestabilan hati dan kesihatan jiwa serta mental jauhilah sifat iri hati.


Ada lagi, sila sambung.

Sekian Wassalam.



Wednesday, 28 July 2010

Barang Naik.

Assalamualaikum,

Musim barang2 naik harga nih, kena jimat2 sikit belanja, kalau tidak hujung bulan gigit jari. Kena makan nasi bubur atau anok sekoloh tak bawak belanja pulak. Ni ada beberapa tips berguna untuk diikuti supaya kita dapat berjimat sikit dalam berbelanja. Tips ini munkin remeh bagi sesetengah orang, tapi kalau diamalkan boleh tengoklah hasilnya.

1. Sebelum dapat gaji buat bajet kewangan untuk bulan tersebut, bermula dengan keperluan asas, bil2, ansuran dan jangan dilupakan keperluan diluar jangka yang wajib disimpan jika tidak digunakan untuk bulan tersebut.

2. Jangan banyak sangat mengetea dan makan diluar rumah terutamanya kalau keluarga kita keluarga besar. Masak sendiri dan makan dirumah lebih menjimatkan.

3. Bawak bekal kepejabat atau untuk anak kesekolah, toksah malulah bawak bekal sebab makanan yang di bawak dari rumah lebih sedap dan terjamin kebersihannya.

4. Jimat air dan letrik, padam semua lampu dan apa juga yang melibatkan letrik sebelum tido, kecuali peti sejuk, tak perlu pakai airkon, kecuali kalau terlampau panas.

5. Kalau ada kawasan tanam sendiri sayur-sayuran dikeliling rumah, tapi kalau tak ada tanah boleh juga ditanam didalam pasu.

6. Masa pegi shopping jangan bawak anak, nanti anak nak mainan, kalau 2/3 ringgit tak apa lagi, kalau barang tu harganya 20 ringgit, rugi bajet untuk belanja beberapa hari.

7. Kalau boleh survey dulu beberapa buah kedai lepas itu buat catatan harga barangan yang kita perlukan, beli dikedai yang termurah.

8. Sebelum beli barang dapur buat senarai dulu barang yang hendak dibeli, jangan sesekali beli barang yang tidak ada didalam senarai.

9. Kalau beli barang dapur beli banyak sekali, tak payah pergi kedai 2/3 kali sebulan sebab biasanya kalau berada dikedai kita akan sentiasa tergoda bila melihat barang2 baru yang kita langsung tak perlukan.

10. Tak payah beli barangan yang berjenama kerana ini akan cuma akan meningkatkan kos sahaja, pakai seluar baju berjenama pun kalau par kosong tak guna juga.

Kalau ada yang nak ditokok tambah silakan.

Sekian, Wassalam.