Tuesday 28 September 2010

Alahaii...Cerita Hantulah Pulak.

Assalamualaikum,

Esok dalam pukul 5.00 petang keh dengan dibantu oleh beberapa orang Bangla yang disewa khas akan memindahkan barang2 dari rumah ini ke kedai dan rumah baru. Mood nak pindah dah datang sejak tengahari semalam. Barang pun dah kemas sikit2, pagi esok sambung lagi kemas. Pagi tadi keh dengan adik bertungkus lumus membasuh rumah, tapi belum siap betul lagi. Akan disambung petang nanti.

Dalam keh sibuk membasuh rumah pagi tadi Ustazah Fazlin datang nak tengok kut2 masih ada barang2 dia dalam rumah tu kerana sebelum keh nak sewa ni dia sewa rumah tu buat kelas Fardhu Ain. Tiba-tiba keh teringat la plak kata2 anak keh masa bagi tau dia keh dah dapat rumah tu..." Jangan2 mak nak sewa rumah yang berhantu yang kawan keh duduk dulu" kata dia selamba. " Yee kee, mat ada rumah berhantu ke situ?" tanya keh selamba. Walau pun selamba ada lah juga cuaknya dalam hati ni.

Sejak dari hari itu, dalam sepuluh hari yang lepas keh tak henti2 menyiasat tentang rumah itu, dan rumah yang selang satu pintu dari rumah itu. Oleh kerana keh cuma dibenarkan oleh tuan rumah untuk menyewa selama 3 bulan aja rumah itu, keh terpaksa memohon rumah selang satu pintu dari rumah sekarang dari PKNP, mudah sikit nak pindah nanti. Jawapan dari pihak PKNP macam positif aja tapi mereka tu macam cuak juga menjawabnya.

Bila keh tanya Ustazah Fazlin sama ada benar dakwaan orang2 yang pernah menyewa disitu ada gangguan di rumah2 tertentu, Ustazah Fazlin tidak menafikan. " Tapi rumah yang akak nak sewa ni tak ada gangguan, kalau rumah PKNP tu ada, saya pun pernah sewa rumah tu untuk anak2 yatim, memang ada budak2 yang nampak bayang2 hitam melintas." Kata Ustazah Fazlin. "Tapi cuma orang yang lemah saja yang akan diganggu, orang yang kuat semangat tak diganggu pun". Aduilah, mendengarnya pun dah lemah semangat. Serba salah lah plak rasanya hati ni. Tapi tak ada pilihan lain dah. Semua urusan dah sampai keperingkat akhir dah. Tinggal nak angkut barang aja lagi.

Akhirnya setelah mencatur segalanya, susah senangnya, baik buruknya, untung ruginya, keh kuatkan semangat ini. Keh teruskan membersih rumah tersebut, dan keputusan muktamatnya petang esok tepat pukul 5 petang acara angkut mengangkut akan tetap di laksanakan oleh bangla2 yang dah keh tempah beberapa hari yang lalu. Hanya pada Allah keh bertawakal agar keh menjadi diantara orang2 yang paling kuat semangat, yang tidak akan diganggu gugat oleh iblis dan syiatan laknatullah tersebut. Semuga perpindahan ini akan menjadi perpindahan yang diberkati Allah, dan semuga melalui perpindahaan ini juga rezki keh akan bertambah, memandangkan kedudukan kedai keh yang baru ini tidak tersorok lagi seperti yang sekarang ini. Amin.

Kepada rodong2 juga keh mohon doakan agar keh dijauhi dari gangguan2 yang tidak diingini dan keberkatan dari perpindahan ini.

Sekian, Wassalam.

22 comments:

  1. alamak ngeri betul ni. harap2 takde la gangguan. jgn pikir sgt la kot. kalo pikir nanti dia datang plak. isshh ngeri ngeri

    ReplyDelete
  2. Sebelum aok pindoh dan sebelum antor barang apa kata aok cube petua org2 tua nie letakkan beberapa jenis barang didalam bekas yang bersesuai seperti air , garam, kunyit paku, lada, asam keping, dan beras seelok bermalam bender tu.. dan aok tengok hasilnya pada esok paginya goner..jika tidak berkedudukan didlm keadannya... aok kena carilah org mulihkannya dlm erti kata suruh dema kuar (makhluk tersebut) . kalau ok maknenya tak de hal laa tu :)

    ReplyDelete
  3. Kalu jumpa hantu..kasi sunat saja sama itu hantu..

    ReplyDelete
  4. Aok buat kenduri, baca yassin dua tiga malam .. jangan lupa jemputlah kome jugak.

    ReplyDelete
  5. salam LL..kalau akak yang penakut ni..tak tau lah..mau tak tinggal sorang kat rumah..

    ReplyDelete
  6. Antu tu tak ngacau...cuma nyebok jer..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, Jah,

    Tapi pagi tadi basuh rumah tak ada pulak rasa seram2 ok lah tu kut...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum, En. Yassin,

    Terima kasih bagi petua, petang esok saya buat,
    munkin tunda sikit pindah barang, hari Ahad ke, lega sikit hari orang cuti..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, En Relevan,

    Mintak2 tak adalah hantu2 tu, menyusah ke keh aja nok menyunatnya nanti...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, endiem,

    Bagus idea aok tu, nanti keh ajok semua rodong yang sudi datang...tolong bacakan yassin..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, kak Erna,

    Sama aja penakutnya saya ni...tapi kenalah kuatkan semangat..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum, sha.

    Saja nak tunjuk diri agaknya yee sha..
    tunjuk lawa..

    ReplyDelete
  13. sebulan kena tambat sawal mari menganas apa lagi..hantu katakan

    ReplyDelete
  14. tq jenguk blog saya..ni saya pula jenguk blog saudari

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

    Penat kena tambat, dah terlepas gentayanglah mereka.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum, Cikgu Iman,

    Terima kasih, silalah datang lagi..

    ReplyDelete
  17. salam..
    opocot!!
    ada hantu yak?
    larikkkk...

    ReplyDelete
  18. huh bule bisnes buat rumah hantu nih

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum, En Zul,

    Hehehe...laa..ingatkan nok tolong halau tadi,
    rupanya nye bantai lari en Zul nih..

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum,

    Cemomoi, itu pun kalau dia nok menzahirkan diri..

    ReplyDelete
  21. insyaAllah, kita yakin dgn Allah

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum, Maiyah..

    Yee Maiyah..Hanya DIA tempat kita berserah...

    ReplyDelete