Thursday 12 September 2019

Sambal Ikan Sardin dan Petai

Assalamualaikum

Selamat petang rakan-rakan blogger semuanya. Sallam sejahtera, semuga semuanya berada didalam keadaan terbaik. Hari ni Kak Mah bersiaran sebelah petang pula. Hari ni kak Mah nak kongsi menu makan tengahari kak Mah. Iyalah tengok dari  gambar pun semua dah tahu kan apa menu kak mah hari ini.



Sambal petai dengan ikan sardin, ya inilah menu kak Mah hari ini. Lama betul kak Mah tak makan sardin. Terlanjur petai banyak dirumah, dan sardin pun ada, kak Mah pun apa lagi teruskan ajalah.



Bukan susah pun buat sambal sardin ni sebenarnya. Bahan seperti diatas aja.
Cuma cara masak tu aja yang menentukan sama ada berperisa atau tidak masakan kita.
Yang penting elakkan penggunaan garam yang berlebihan dan jangan memasukan sebarang perisa tambahan, apa-apa punlah perisa tambahan kerana didalam sardin itu sendiri telah ada di letakkan perisa tambahan. Elakkan juga menambahkan gula didalam masakan begitu juga air yang banyak kerana air akan melunturkan rasa semula jadi bahan masakan kita.


Dah masak pun sambal petai sardin kak Mah.

Cara menumis pun perlu diambilkira, elakkan mengisar bawang dengan air sebaliknya ditumis saja bawang yang dimayang halus, goreng dengan api yang perlahan sehingga garing supaya naik bau bawangnya apabila kita masukkan bahan lainnya.


Akhir sekali kalau makan nasi tu janganlah banyak sangat, sebeb nasi ini berkanji, kanji akan bertukar kepada gula apabila dia dihadam, nanti ada pula yang dapat kencing manis.

Oklah semuga jumpa lagi, 
Wassalam.


2 comments:

  1. Nampak sedap menunya walau pun wak tak makan petai.

    ReplyDelete
  2. Assalam Wak, WP
    Alamak Wak tak makan petai yer...
    Memang sedap bagi orang yang gemar petai dan sardin...

    ReplyDelete