Monday, 30 April 2018

Madu Asli

Assalamualaikum,

Sallam Nisfu Syaaban.
Alhamdulillah jumpa lagi di pagi Isnin yang ceria dan berkat ini.Semuga rakan blogger, pengunjung setia Kak Mah dan semua yang membaca entry ini beroleh  keberkatan 

Nak Tanya sikit. Rakan rakan yang tau tentang madu asli ni. Ini gambar madu yang kak Mah beli di Cameron Highland sebulan yang lalu. Dah sebulan duk dalam peti ais, beginilah rupanya. Bila nak guna kak Mah keluarkan, kondisinya, tak ada sako, atau kepala yg bergula, keadaanya tetap sama macam baru beli. Rasanya pun ada rasa madu, tapi tak kuat. Tapi tidak ada rasa benda asing, Tolonglah jawab adakah ini betul-betul madu asli melihat pada gambar keadaannya didalam botol ti.


Ini green smoothie, jus hijau hari ini. Di buat dengan satu setengah biji mentimun muda yang dibuang bijinya, sebab bijinya dah keras macam dah tua sangat, setengah biji epal merah dan dua sudu madu yang didalam botol diatas. Alhamdulillah kenyang. Ini untuk minuman pukul 10.00 pagi kak Mah. Tanpa makan apa-apa. Dan sarapan pagi tadi cuma setengah cawan kopi '0' letak setitis stevia, tak berani nak makan gula dah, timbangan cepat naik, mendadak betul.

Walau pun bacaan kencing manis kak Mah dah kembali normal ia itu 6, tapi kak Mah kena berhati-hati dengan makanan ni, semuanya mengandungi kanji dan gula terutama nasi. Dua tiga hari ni kak Mah selera betul makan nasi. 3 kali sehari kak Mah makan nasi, termasuk nasi goreng untuk sarapan pagi. Minggu ni kena kurangkan sikitlah makan nasi.Alhamdulillah.

Walau pun Doktor pakar mengatakan kak Mah boleh mempunyai berat badan hinggan 60 kg, tapi Pakar pemakanan pula berlainan pendapat. Beliau hanya membenarkan kak Mah mempunyai berat sehingga 56 kg sahaja, memandangkan BMI kak Mah terlebih sedikit semasa kak Mah berjumpanya dengan timbangan seberat 57 kg. Dan for surprise, pagi tadi timbangan kak Mah seberat 60.4 kg. Arrgghhh, mengapa pulak terlebih sangat timbangan nya tu. Tak hairan, dua tiga hari lalu terlebih sangat makan gula kut, minum teh '0' 3 kali sehari, nasi 3 kali sehari. ok ok, tak boleh jadi ni. Dah dah dah, kena kawal sekarang ni, jangan makan nasi, jangan minum teh '0'. Ok.

Susah kan kalau dah dapat sakit, kena sentiasa jaga makan. So kalau tak nak sakit, kenalah jaga makan juga.

Alhamdulillah, semuga jumpa lagi

Wassalam.



2 comments: